St. aug 5th, 2020

Čo je to merchandising? Môže mi pomôcť zvýšiť tržby?

Donedávna takmer neznámy anglický výraz má dnes vo svojom slovníku každý dobrý obchodník. Tí slovenskí nie sú výnimkou. Čo všetko zahŕňa a kto by ho nemal podceniť?

 

Merchandising ako silný marketingový nástroj

 Význam merchandisingu vyplýva už z jeho najzákladnejšej definície – zabezpečiť, aby sa konkrétny tovar nachádzal na správnom mieste, v správny čas a bol správne označený. Pôvodne skutočne znamenal len dokladanie tovaru a jeho upratovanie v regáloch. V súčasnosti však ide o komplexnú teóriu, ktorá je dôležitou súčasťou predajných taktík v maloobchode aj veľkoobchode. Nech je teda vašim každodenným chlebíčkom akýkoľvek druh tovaru, s merchandisingom by ste vo svojej marketingovej stratégii mali počítať.

Využite merchandising naplno

Prvým krokom je tu stanovenie cieľa, ktorý chceme vo svojom obchode dosiahnuť. Nasleduje analýza spotrebiteľského správania nášho typického zákazníka. Dokonalé poznanie zákazníka je pre úspech kľúčové. Čo hľadá? Podľa čoho si tovar vyberá?

Nákupy si plánuje alebo sa rozhoduje impulzívne? Odpovede na tieto otázky sú potom východiskom, ktoré rozhodujú o tom, kde a akým spôsobom tovar vystaviť a ako ho v priestore (na predajni) propagovať.

Dotiahnuté do detailu, merchandising je zodpovedný za upútanie zákazníka od momentu ako zaparkuje pred predajňou až po finálny obsah jeho nákupného košíka. Dobrý merchandiser vie, ako pracovať so značkami a farebnosťou, má obchodné aj analytické zručnosti.

Vedeli ste, že…

…na nákupné správanie zákazníkov vplýva aj osvetlenie alebo typ podlahy v predajni? Psychológia tu hrá svoju úlohu. Menšie dlaždice vytvárajú intenzívnejší zvuk vychádzajúci spod koliesok nákupného vozíka, čo spôsobuje podvedome rýchlejšie tempo pri prechádzaní predajne. Želaním každého obchodníka však je, aby sa zákazníci zdržali čo najdlhšie.

 

 Merchandising podľa profesionálov

 Snahou merchandisingu je vždy dosiahnuť win-win situáciu. Teda zabezpečiť, aby sa spotrebiteľom nakupovalo pohodlne, a zároveň, aby sa predávajúcim zvýšili tržby. Merchandisingové aktivity môže praktizovať samotný dodávateľ (výrobca) alebo obchodník (predajca). To je vecou vzájomnej dohody. Niekedy si však na to netrúfa (alebo nemá kapacity) ani jedna strana. Vtedy je vhodné osloviť marketingovú agentúru, ktorá kompletne zastreší všetky činnosti spojené s merchandisingom. Vyrieši za vás dilemu, ako čo najefektívnejšie využiť predajný priestor, pričom orientácii v ňom dodá logiku a tvorivosť.

Ak ste v podobnej situácii a nechcete s merchandisingom bojovať sami, tím Complete reklama je tu pre vás. U nás sa môžete spoľahnúť na kompletný servis, ktorý zahŕňa aj výrobu a inštaláciu stojanov a iných pútačov, ktoré k vám privedú tých správnych zákazníkov.

 

Autorka článku:

PhDr. Mária Pohanková Zahatlanová, CEO

Complete reklama

www.completereklama.sk/

Telefón: +421 948 842 356

e-mail: info@completereklama.sk