Účinok reklamy je taký silný, aké silné sú pocity, ktoré v ľuďoch vyvolá. Veľká časť vplyvu reklamy je ukrytá vo farbách, ktoré v reklame použijeme. Nezáleží pritom na tom, či ide o reklamu v televízii, na billboardoch alebo tlačovinách. Všetko to začína už pri logu.
Každý z nás podnikateľov chce v potenciálnych zákazníkoch prostredníctvom reklamy vzbudiť iný pocit, v závislosti od zamerania nášho podnikania a našej cieľovej skupiny.
Pre niektorý produkt je vhodná jedna farba, pre iný produkt alebo druh reklamy už nie. Podobne ak chceme osloviť deti, zvolíme reklamu v iných farbách, ako keď chceme osloviť strojných inžinierov.
Čo konkrétne symbolizujú a ako na ľudí vplývajú jednotlivé farby?
Červená farba je považovaná za najaktívnejšiu farbu a v reklame za najvplyvnejšiu. Symbolizuje životnú silu, aktivitu, lásku, túžbu, zmyselnosť a tvorivosť. Je spájaná so sexualitou, ohňom a bojom. Odporúča sa používať pri reklame na produkty symbolizujúce pocit mužnosti (športové autá, cigarety) a produkty nakupované impulzívne (žuvačky, čokolády).
Oranžová navodzuje pocit tepla, svetla, slnka a ohňa. Je to farba srdečná, priateľská a mladistvá. Je však vnímaná ako ľahkovážna, preto sa používa napr. s čiernou farbou, ktorá ju „uzemní“. Oranžová farba podporuje aktivitu a chuť do jedla, je vhodná pre reklamu hotových jedál a mäsa.
Žltá je najteplejšou zo všetkých farieb. Je šťastná, energická, priateľská, optimistická a aktívna farba. Predstavuje radosť zo života a zmysel pre humor. V kombinácii s čiernou je výborná na prilákanie pozornosti zákazníkov. V marketingu symbolizuje nízku cenu a zľavy.
Zelená farba je farbou nádeje, kľudu a pokoja. Symbolizuje prírodu, asociuje harmóniu a ľahkosť. Spája sa s jarou, životom a mladosťou. Vyjadruje ekologické hodnoty a životné prostredie. Často sa používa na obaly pre mrazené potraviny, konzervovanú eleninu a tabakové výrobky. Produkty v zelenom obale ľudia považujú za zdravšie, menej tučné a s vyšším obsahom vitamínov.
Modrá farba symbolizuje oblohu, vodu, more a vzduch. Táto mierumilovná farba asociuje múdrosť, dôveru, vernosť, istotu, bezpečnosť a bohatstvo (najmä jej tmavšie odtiene). Svetlejšie odtiene evokujú sviežosť. Hodí sa k mrazeným výrobkom a nápojom. V modro- zelených odtieňoch je považovaná za najchladnejšiu farbu.
Hnedá je farbou pôžitku, prospechu a blahobytu. Symbolizuje zem, lesy a pohodlie. Stimuluje apetít, pôsobí solídne, zdravo, pevne a spoľahlivo. Je farbou domova a tradícií. V reklame reprezentuje kvalitu a profesionalitu. Je vhodná pre výrazne sladké potraviny, kofeínové výrobky a produkty pre mužov.
Čierna je symbolom smrti, straty, osamelosti, zla a smútku. Súčasne je však farbou elegancie a ušľachtilosti. Je vhodná pre produkty vysokej kvality s vysokou cenou, ako sú parfumy, limuzíny a vína. V reklame sa využíva často najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.
Biela je neutrálna farba, navodzuje pocit ticha a kľudu. Je symbolom módnosti, nevinnosti, dokonalosti, ale aj prázdnoty. V kombinácii s modrou je stelesnením čistoty. Farby v jej okolí vďaka nej vyzerajú hlbšie a sýtejšie.
Odborníci z oblasti reklamy už dávno vedia, že určitá farba môže byť rozhodujúca pre úspech alebo neúspech vášho produktu alebo služby. Dôležité je uvedomiť si, že ľudia si nekupujú len produkt, ale aj jeho farby a emócie, ktoré v nich vyvolá.
Autorka článku: Mária Pohanková Zahatlanová, konateľka Complete reklama, s.r.o., obchod@completereklama.sk
Obrázky: zdroj: pixabay.com