Št. apr 2nd, 2020

Ako na vydarené novoročné predsavzatia

Jedni ich milujú, iní sa im vyhýbajú, ako môžu. Áno, sú to novoročné predsavzatia.

Oplatí sa im venovať pozornosť?

Alebo sú to len zbytočné nádeje, ktoré aj tak skončia sklamaním?

Keďže je pre nás ľudí prirodzené, že sa chceme cítiť lepšie, náš mozog nám automaticky podsúva možnosti, ako to môžeme dosiahnuť. Zdravšie jesť, pravidelne cvičiť, zlepšiť sa v cudzom jazyku, skôr vstávať, byť pracovne efektívnejšie alebo sa nevenovať len potrebám iných, ale konečne aj svojim vlastným.

Snaha o zlepšovanie sa deje bez ohľadu na to, či si predsavzatia dávame alebo nie.

Tak prečo by sme nevyužili 366 čistých nepopísaných dní, ktoré máme právo zaplniť hodnotnými zážitkami a skúsenosťami?

Je to priam výzva k tomu, aby sme si na šťastnejší život, dali šancu a niečo pre to urobili. Veď koniec koncov, ak sa o svoje zdravie, spokojnosť, lepšiu sebadôveru či úspech v podnikaní nechceme postarať my samy, nemôžeme sa sťažovať, že to neurobí niekto iný.

Ja si predsavzatia dávam pravidelne, počas celého roka. Niekedy im hovorím zámery, ciele, plány a až keď to posuniem do fázy konkrétnych aktivít, viem, že je dobre a že pre svoje túžby naozaj niečo užitočné spravím.

 

Aby sa mi to darilo, pomáhajú mi 3 prístupy, na ktoré myslím hneď od začiatku.

  1. Lákavá vnútorná motivácia – potrebujem mať motýle v bruchu z toho, čo tým získam. Zlepšenie angličtiny kvôli tomu, že dnes “by mal” týmto jazykom rozprávať takmer každý, nevyvoláva vo mne žiadne emócie. Ale ak si predstavím, že sa vďaka plynulej a spontánnej angličtine s ľahkosťou rozprávam s odborníkmi na rozvoj ľudského potenciálu na konferencii v Amerike, to už je niečo iné.
  2. Miesto v kalendári – ak svoje sny, ciele a plány nemám zadelené do dní a aspoň približných časov diári, viem, že som od úspechu na míle vzdialená. Nie je jednoduché začať s niečím novým, napríklad zdravším varením, ak nevenujeme čas aj príprave. Preto je dobré počítať v kalendári aj s miestom na čas, ktorý si vyžaduje hľadanie nových receptov alebo naštudovanie si užitočných článkov.
  3. Štipka radosti – zavádzanie nových zvykov bolí. Je to proces, kedy sa naše telo búri, lebo chce fungovať v zabehnutých šľapajách. Preto podporme svoj mozog tým, že si k plánovaným aktivitám pridáme niečo, na čo sa tešíme alebo ich robme tak, ako je pre našu osobnosť prirodzenejšie. Ak vás nikdy nelákala predstava cvičenia pred zrakom iných ľudí vo fitku, ale napriek tomu sa chcete viac hýbať, spýtajte sa samých seba, ako by to bolo pre vás ideálne? Bolo by to na čerstvom vzduchu? Doma s vašou obľúbenou hudbou a v čase, kedy by vás nik nerušil? S dobrou kamarátkou, ktorá má rovnaké ambície alebo radšej sama? Pomohlo by vám pekné ženské športové oblečenie alebo nejaká zmysluplná malá odmena po cvičení? Nič nemusí byť až také namáhavé, ako sa na začiatku zdá, ak si to cielene spríjemníme.

Verím, že som vás aspoň trochu inšpirovala k tomu, aby ste to so svojim šťastnejším a úspešnejším životom nevzdali a tvorili si ho ľahšie. Budem vám držať palce, aby ste začali čím skôr a aj keby to nešlo hneď podľa plánu, aby ste to nevzdali, ale hľadali a nastavovali si systém, ktorý vám bude šitý na mieru.

Autorka:  Zuzana Palková, Talentový kouč a mentor

www.zuzanapalkova.sk