7. júna 2023

Biznis etiketa pre dámy – 7 pravidiel pre prácu v kancelárií

Je úplne jedno v akej spoločnosti pracujete, pravidlá biznis etikety sú pre všetkých rovnaké. Ak patríte k tým, ktoré pri káve diskutujú o politike, tak tento článok je práve pre vás. V kancelárií trávime väčšinu pracovného dňa, preto je mimoriadne dôležité ako sa tam cítime, aké vzťahy tam panujú medzi nadriadenými a podriadenými a medzi kolegami navzájom.  Teraz ale nebudeme hovoriť o tom, ako sa máte obliecť, ale si povieme 7 pravidiel, ktoré by ste v office mali dodržiavať.

  1. Poznajte pravidlá biznis etikety

Spoločenská etiketa uprednostňuje ženu pred mužom, v biznis etikete najviac vážnosti patrí nadriadenému. Ak ste staršia pani a máte mladšieho šéfa v žiadnom prípade mu nenavrhujte tykanie.  A váš mladší šéf by mal pozdraviť svoje podriadené ako prvý, dať im prednosť vo dverách, otvoriť ženám dvere auta a pomôcť im pri obliekaní kabáta aj keď jeho významnosť vo firme prevyšuje.

  1. Nemeškajte do práce bez upozornenia

Do práce je dôležité chodiť načas. Ak sa vám to niekedy stane, v každom prípade zavolajte svojmu nadriadenému a informujte ho o tom. Každý niekedy mešká, objavia sa mimoriadne situácie, ale ak meškáte pravidelne Vaši kolegovia a priatelia Vás budú považovať za nespoľahlivú.  Vaša reputácia naberie trajektóriu táraja. Ak sa na Vás nedá spoľahnúť s časom, akú budete mať zodpovednosť pri náročnejších projektoch?

  1. Klopte na dvere

Zdvorilosť prikazuje pred vstupom do miestnosti, či už nadriadených alebo kolegov, zaklopať. Ak viete, že v miestnosti je porada, odporúča sa, aby ste v prípade naozaj neodkladnej záležitosti neklopali, dvere iba potichu odchýlili a nenápadne vstúpili.

Každý nadriadený však reaguje inak, preto si vaše správanie v takýchto prípadoch radšej vyjasnite vopred.

  1. Pri komunikácií používajte otvorené gestá

V práci by sme mali tiež venovať pozornosť jazyku tela. Neverbálna komunikácia má veľký význam a vplyv na vzťahy s ľuďmi. Veľmi dôležitý je priateľský úsmev, ktorým netreba šetriť. Pri rozhovore naše slová komentujeme a podčiarkujeme rukami v závislosti od temperamentu. Preto pri rozhovore nestrkajte ruky do vreciek svojho odevu.  Keď sa rozprávate s kolegami a máte zložené ruky pred hrudníkom vysielate tým negatívne signály. Uvoľnené držanie tela, otvorené dlane a pevný pohľad znamenajú „som pripravená počúvať“.

  1. Udržiavajte poriadok na pracovnom stole

Mať poriadok na pracovnom stole je nielen vašou vizitkou, ale aj kolegovia to ocenia, zvlášť ak pracujete v office „open space“.  Poutierajte si svoju klávesnicu, myš a pracovné miesto a majte ho vždy v poriadku. Písacie stoly kolegov sú ich súkromnou sférou. Na cudzom písacom stole nemáte čo hľadať a ani si nič svojvoľne požičať.

  1. Diskutujte o všeobecných a spoločných témach

V rozhovoroch s kolegami sa vyhýbajte témam ako je politika, náboženstvo a osobný život.  Existuje možnosť, že vaše vzťahy sa pokazia, radšej sa rozprávajte o iných spoločenských témach.

  1. Zapájajte sa do života kolektívu

Ak vás pozvú kolegovia po práci na kávu alebo bowling, nebuďte „čierna ovca“ a pridajte sa k ostatným. Je jedno, či kávu pijete alebo hráte bowling, kolegovia ocenia, že ste tímový hráč. Môžete sa ospravedlniť, iba ak na to máte závažný dôvod.

Využite prestávku na krátky oddych a relax a zároveň na možnosť porozprávať sa. Vyhnite sa nevhodných poznámok na adresu iných kolegov a šéfa.  A káva s kolegyňou chutí vždy lepšie. Aj Vám?

 

Autorka článku: Ing. Gabriela Mitrová, konateľka firmy ARGAMA