27. februára 2024

Ako byť vnútorne stabilnejšia?

Hovorí sa, že každá reťaz je taká silná, ako je silný jej najslabší článok. Poznáme to.  Môžeme mať skvelý deň, no stačí jedna uštipačná poznámka od kolegyne či svokry a už je červík seba spochybňovania v našej hlave vytrvalo nasadený.
V lepšom prípade ho dokážeme odhaliť a prehodiť s ním stručný vnútorný dialóg, ktorý nám prinesie nadhľad a rozvahu a v tom horšom sa necháme ovplyvniť emóciami. Buď ich namierime proti útočníkovi, napríklad odvrknutím, vystupňovaním hádky či vyslovenými alebo pomyselnými urážkami, alebo nepríjemné emócie namierime na seba samé. Stiahneme sa, začneme o sebe pochybovať o čosi viac a utvrdíme sa v tom, že nie sme až také úžasné, ako sme si trúfli o sebe na pár sekúnd myslieť a svoje tajné ambície a nádeje opäť založíme do šuplíka.

Téma vnútornej sily a vyrovnanosti sa objavuje najmä u žien, ktoré sa chcú naučiť ustáť výzvy a nedokonalé podmienky, v ktorých žijú. Záleží im na tom, aby čo najlepšie fungovali pre svoje deti, pestovali vrúcny partnerský vzťah, boli podporou pre rodičov a blízkych, popri tom úspešne zvládali svoju prácu a samozrejme, aby sa z toho všetkého nezbláznili.

Vnútorná sila a schopnosť prekonávať nepriaznivé okolnosti, je v tomto procese kľúčová, lebo pomáha nerozhodovať sa pod vplyvom stresu a obáv, ale racionálne a v pokoji. Je to zručnosť, ktorú dokážeme zlepšiť, keď do svojich bežných dní zakomponujeme drobné posilňujúce návyky.

Ako podporovať svoju vnútornú silu?

1. Zadefinujte si, na čom vám záleží z dlhodobého hľadiska

Ktoré oblasti sú pre vás dôležité? Čomu všetkému sa oplatí venovať čas – bez ohľadu na to, akým výzvam čelíte? Vizuálne si to môžete zobraziť cez myšlienkovú mapu alebo nástenku vízií. Vďaka tomu ľahšie oddelíte, čo je a čo nie je podstatné a rýchlejšie presmerujete svoju pozornosť užitočným smerom.

2. Regenerujte a dodávajte si energiu

Ak ste unavené, viac odpočívajte, lebo telo pod vplyvom stresu, potrebuje regenerovať viac než inokedy. Vedome vyhľadávajte činnosti, ktoré vám energiu dodávajú a nie uberajú. Rovnako to platí aj pre ľudí, ktorými sa obklopujete či obsah, ktorý na internete čítate.

3. Spoznávajte a rozvíjajte sa

Posilnite vnímanie vlastnej hodnoty tým, že si zaspomínate na všetky svoje veľké aj malé úspechy a na náročne situácie, ktoré ste v minulosti zvládli. Ktoré vaše  vlastnosti a silné stránky sú pre vás oporou? Na čo všetko sa u seba môžete spoľahnúť? Ktoré svoje kvality chcete využívať častejšie? Keď sa venujeme aktivitám, pri ktorých využívame svoje talenty, vnútorne nás to napĺňa a zvyšuje sebadôveru. Pozitívne je tiež, že sa to netýka len pracovnej oblasti, ale aj aktivít v súkromí.

4. Vytvorte si príjemné a užitočné rituály

Systém, poriadok a sled udalostí, ktoré viete predvídať a môžete sa na ne spoľahnúť, pôsobí na myseľ upokojujúco. Čím viac zmien, ktoré nemôžete ovplyvniť, sa okolo vás deje, tým je dôležitejšie, aby ste počas dňa zažívali chvíle, ktoré máte pod kontrolou a idú systémom, ktorý vám vyhovuje. Môže to byť večerná aktivita, pri ktorej si naplánujete pracovné činnosti na ďalší deň alebo ranná rutina spojená s meditáciou, cvičením či zapisovaním svojich myšlienok. Zbaví vás to zmätku v mysli a deň začnete s ľahkosťou a fókusom na to, čo je naozaj dôležité.

5. Doprajte si pomoc

Priznať si, že potrebujeme pomoc, je náročné. Najmä vtedy, keď sme kedysi zvládali všetko samostatne. Mnohým úspešným ľuďom, ktorých obdivujete, sa darí práve preto, lebo sa o svoju mentálnu aj fyzickú pohodu starajú v spolupráci s odborníkmi – a to nielen v čase výziev. Či si potrebujete iba vyliať srdce, porozprávať sa o svojich starostiach, poradiť sa, alebo sa chcete pustiť do konkrétnych zmien v práci alebo súkromí s vyšším nasadením než ho máte teraz, na všetko nájdete potrebnú pomoc, ak si ju dovolíte prijať.
Nástrah z okolia, ktoré zamávajú našou stabilitou, môže byť veľa, ale rovnako aj riešení, z ktorých si môžeme vyberať, ak náročnejšie obdobia chceme ustáť.
Ak je to pre nás dôležité, čo všetko sme ochotné robiť inak, aby sme si zachovali vnútorný pokoj a boli užitočnou oporou samým sebe ako aj ľuďom, na ktorých nám záleží?
Ako svoju vnútornú silu podporíme dnes?


Autorka článku:
Mgr. Zuzana Palková
talentová koučka a mentorka
Predsedníčka Slovenskej asociácie koučov
autorka kurzu Spoznaj svoje talenty
www.zuzanapalkova.sk

About Author