24. septembra 2022

Inšpiratívny rozhovor s Ivetou Hrabovskou o nápade vyrábať exkluzívne džemy, o začiatkoch a chybách v podnikaní

Najprv prišlo vyhorenie z práce. Následne, v jeden večer prišiel nápad vyrábať džemy a omáčky s prémiovým alkoholom.

Inšpiratívny rozhovor s Ivetou Hrabovskou, autorkou unikátnych džemov, nielen o nápade vyrábať exkluzívne džemy, ale aj o začiatkoch a chybách v podnikaní, radách ako sa ich firma Gentlejam stala úspešná a pohľad na work-life balance.

 „Vytvoriť prémiovú značku a mať na jej rozbeh naozaj minimum peňazí bolo celkom odvážne.“

 „Najdôležitejšiu vec, ktorú by som si spravila, je biznis plán.“

„Základom je vždy a všade vysvetľovať výnimočnosť produktov.“

Hovorí, Iveta Hrabovská, autorka Gentlejam.

Pani Hrabovská, otázka na úvod. Ako ste sa dostali k Gentlejam? Ako vlastne vznikol Gentlejam?

Najprv prišlo vyhorenie z predošlej práce. Potom som začala rozmýšľať nad tým, aké úžasné by bolo pracovať na svojom vlastnom sne, nie na sne niekoho iného. Môj manžel v tej dobe už podnikal a ja som si hovorila, že by som do týchto vôd rada vošla aj ja ale s nejakým iným projektom, ktorý bude moja úplná srdcovka. A tak prišiel jeden pekný večer, fľaša Alibernetu a na konci fľaše nápad vyrábať džemy a omáčky s prémiovým alkoholom. Také jednoduché, že?

Podnikať hlavne v týchto časoch nie je jednoduché. Aké boli Vaše začiatky?

Začiatky vôôôôôbec neboli ružové. Na rozbeh svojej značky som mala iba 300 Eur (vážne! toľko peňazí som mala na účte v dobe kedy mi napadla tá skvelá myšlienka). Ale chvalabohu si ma nechali v predošlej práci ešte tri mesiace, a tak som si nazhromaždila nejaký základný kapitál. Tým, že sme si od prvého momentu povedali, že si na rozbeh podnikania nebudeme brať žiadne pôžičky, úvery a leasingy, sme si podlomili pod sebou konár. Vytvoriť prémiovú značku a mať na jej rozbeh naozaj minimum peňazí bolo celkom odvážne. Mala som ale obrovskú výhodu, že som marketér telom a dušou a mnoho vecí som si vedela spraviť sama. Navyše, keď sme napočítali náklady, prirátali maržu a všetko okolo toho, dostali sme sa na cenu za jeden produkt 20 Eur. Absolútne ma to neodradilo, práve naopak. Zapla som svoje mozgové závity  a spýtala sa samej seba: „Kto si kúpi džemy za 20 Eur a ako musí taký produkt vyzerať?“ V tom to prišlo: Business klientela a darčekový produkt.  Od toho momentu som mala absolútne jasno v tom, že naše produkty musia mať jedinečný dizajn a packaging. Neupustili sme od vízie a urobili sme dobre. Vizuálom a obsahom sme sa jednoznačne odlíšili od konkurencie.

Znie to celkom jednoducho, variť džemy s alkoholom. Nie každá z nás vie variť džemy a dôležité je spojenie džemu s daným alkoholom. Prečo ste sa rozhodli práve pre džemy?

Ja fakt neviem. Nikdy predtým som žiaden džem neuvarila. Dokonca keď som bola malá, neznášala som leto a zaváranie. A taktiež som neznášala pomáhať pri varení džemu. To nekonečné státie pri sporáku a miešanie hmoty, kým sa nevytvorí tá správna konzistencia (úprimne, každý rok to bola pre mňa nočná mora). Preto keď som rodičom povedala svoj biznis plán, vôbec ma neprekvapil výraz tváre mojej mamy. Ten nápad mi skutočne nedal spávať a ja som v kútiku srdca tušila, že to dotiahnem do úspešného konca. Ale späť k tvorbe džemov.  Milujem gastronómiu a čokoľvek jedlé. Preto som vedela, že vytvorím výnimočné chute a že to bude niečo úplne iné. Čo som cítila, sa stalo skutočnosťou. V priebehu pár mesiacov som vytvorila unikátne receptúry, ktoré sú (dovolím si tvrdiť) čisté NEBO 😊.

Varíte si džemy sama?

Džemy už dávno nevarím sama. Pred dvomi rokmi sme kúpili nášho Golema (dvojtonový poloautomatizovaný stroj), ktorý sme si dali urobiť na mieru v Taliansku. Museli sme totiž zvýšiť kapacitu výroby. Ručnou prácou sme mali kapacitu 500 produktov mesačne. S týmto našim Golemom je to 12 000 produktov pri jednozmennej prevádzke. Ak sme chceli osloviť zahraničie, museli sme ísť do tejto investície a niekoľkonásobne zvýšiť kapacitu.

Podpora v rodine je pri podnikaní veľmi dôležitá. Mali ste aj Vy podporu?

Najväčšou podporou mi bol môj manžel Matej. On v Gentlejam stále veril a pomáhal mi z každej strany. Ak bolo treba prerobiť priestory na prevádzku, zobral montérky a zbíjačku a pustil sa do práce. Ak bolo potrebné nastaviť cenotvorbu a spracovať podklady pre hygienu, sadol si pred počítač a pracoval deň-noc.  My sme ako oheň a voda. Absolútne odlišné povahy. Ja som vizionár, snílek, kreatívec a on pragmatik a kontingenčná tabuľka v jednom. Možno preto nám to v podnikaní  tak super funguje. Zapadáme do seba ako ozubené kolieska.

Vymyslieť kombináciu džemu s alkohol je jedna vec. Predaj samotného produktu. T.j. džemu druhá veľmi dôležitá vec. Prezradíte Vašu marketingovú stratégiu?

Naša marketingová stratégia by bola tak na 3 články. V skratke. Cieľ je držať sa našej cieľovej skupiny, kde Gentlejam pretláčame, a to je biznis klientela. Nájdete nás na rôznych TOP konferenciách, kongresoch, či networkingových a biznis eventoch. Prevedenie ochutnávky je na vysokej úrovni tak, aby sme upútali aj najnáročnejšiu klientelu. Vďaka tomuto ťahu si náš všimli z niekoľkých ministerstiev a Gentlejam sa aktuálne využíva na protokolárne účely v rámci zahraničných delegácií.

Základom je vždy a všade vysvetľovať výnimočnosť produktov. Naše džemy a omáčky sa párujú k syrom a mäsám ako príloha. V tom je ich výnimočnosť. Vždy opakujeme, že Gentlejam nepatrí na pečivo s masielkom. Tým sa absolútne znehodnotí samotná chuť. Naopak, snažíme sa ľuďom rozvíriť ich predstavivosť a ukázať im aké skvelé by bolo keby prišli s kašírovanou kazetkou naplnenou našim produktom za nejakým svojim známym, ktorý má všetko. Ten VAU efekt dosiahnu ľudia aj vďaka nám a našim produktom. Preto sme nikdy neupustili od kvality darčekových balení. Červenú sme dali kraftovým baleniam a siahli iba po kašírovaných a drevených prevedeniach.

Posledná vec, ktorú chcem zdôrazniť, je LinkedIn. Je to naša hlavná sociálna sieť, na ktorej figurujeme najaktívnejšie a uverejňujeme príspevky niekoľko krát do týždňa. Aktuálne je to hlavný zdroj príjmov a verím, že to tak bude aj naďalej.

Počas rokov ste viac svoj pôvodný sortiment postupne zväčšovali. Kde hľadáte inšpiráciu?

U TOP šéfkuchárov a barmanov. S rôznymi šéfkuchármi totiž fungujeme najaktívnejšie a tí sú nám neskutočnou inšpiráciou. Dokonca sa s nimi aj spájame a vytvárame špeciálne edície od šéfkuchárov.

Začať výrobu džemov nie je lacná záležitosť. Treba mať aj vybavenie výrobne, kuchára.  Prezradíte Vaše tajomstvo úspechu?

Ja nemám pocit, že som úspešná. Úspech si predstavujem úplne inak. Ešte som len za začiatku cesty a ktovie ako to všetko skončí. Ak si ale niekto myslí, že na vytvorenie výrobne potrebuje desaťtisíce Eur, vyvediem ho z omylu. My sme na to išli naozaj s nízkym rozpočtom. Zo začiatku sme takmer všetko nachádzali na bazároch (z vyradených prevádzok a pod.). Nepotrebovali sme nerezové vybavenie (ani z hygieny to nevyžadovali). A tak sme išli do materiálov, ktoré boli niekoľkonásobne lacnejšie. Postupne, keď si na seba Gentlejam zarobil, sme vymieňali jednotlivé kusy za lepšie a lepšie. Zo začiatku sme do výroby ale dali max. 2000 Eur.

Vedeli by ste porovnať svoje začiatky a podnikanie teraz? Čo by ste zmenili?

Toho by bolo, čo by som zmenila! Asi najdôležitejšiu vec, ktorú by som si spravila, je biznis plán. My sme ho nemali a preto sme prakticky 4 roky doslova tápali. Čo si Gentlejam zarobil, vrátilo sa naspäť do firmy. A nebolo na naše výplaty. Bežne sa nám stalo, že sme v chladničke nemali čo do úst a na celý mesiac sme mali pre seba tak 100 Eur. Našťastie nám do života prišli správni ľudia, ktorí nám pomohli postaviť firmu na nohy. Naučili ma obchodovať, doťahovať veci do konca a nastavili sme procesy tak aby firma začala stáť na pevných nohách.

Druhá vec, ktorú by som zmenila, by bola moja naivita. Dvakrát sme padli na zadok a prišli o tisíce Eur len kvôli tomu, že som verila v poctivosť a odbornosť daných ľudí, s ktorými sme sa pustili do spolupráce. Nikdy som si neoverila fundovanosť ľudí a potriasli sme si rukou s víziou úspechu a expanzie. Prišli sme o všetky peniaze ktoré sme mali nasporené a ja som ozaj neverila, že to opäť postavím na nohy. Predstava, že prídem o moju srdcovku a že môj nápad skončí v koši ma tak nakopol, že som sa zmobilizovala do pár dní a zabojovala ako nikdy predtým. Som bojovníčka, to o mne vie mnoho ľudí.

Hovorí sa, že podnikanie je činnosť 24/7. Máte aj voľný čas? Čomu sa venujete?

Kedysi som pracovala aj 16 hodín denne, dnes to držím do max. 8 hodín. Spolupracujem s jednou firmou, s ktorou tvorím veľké marketingové stratégie pre firmy, a teda sem tam aj odbieham od Gentlejam. Mám to ale rada. Potrebujem diverzifikovať svoju náplň prácu a keď nie som zameraná len na jednu oblasť, som viac kreatívna.

Čo sa týka voľného času, cvičím už 5 rokov cvičím pole dance, chodím behávať a raz do týždňa si vybehnem na crossfit.

Popri tom spoluorganizujem niekoľko biznisových eventov a som spolutvorca unikátneho konceptu eventov u nás v Žiline. Volá sa to SEŠN marketérov a je to stretnutie, ktorého sa zúčastňujú cca 20 marketérov každé 3 týždne. Vždy máme inú tému, iných odborníkov z fachu a debatujeme pri jednom stole plnom dobrého jedla a pitia.

Aké má Gentlejam plány do budúcnosti?

Nemám plány. Vždy, keď som nejaké plány mala, sa to v konečnom dôsledku zvrtlo úplne inak. Jeden jediný plán mám ale sama so sebou: Mať vždy úsmev na tvári. Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že sa vždy usmievam. A áno, je to tak. Gentlejam ma neskutočne baví a snažím sa robiť všetko pre to aby som vždy, keď vojdem do našej kancelárie, bola spokojná. Ak sa mi stratí úsmev z pier, je to pre mňa zdvihnutý prst, ktorý mi je akousi kontrolkou, že niečo nie je v poriadku. Takže zhrniem to asi tak, že mojim plánom je mať usporiadaný a spokojný život, za ktorý sa nebudem musieť hanbiť.

 Ďakujeme za rozhovor!

•• Exkluzívne džemy a omáčky s alkoholom • Gentlejam •••