19. apríla 2024

Štýlové, krásne, originálne, jedinečné. Made in Slovakia. Tichý luxus. Také sú kabelky Dajana Rodriguez.

Štýlové, krásne, originálne, jedinečné. Made in Slovakia. Tichý luxus. Také sú kabelky Danaja Rodriguez. Rozhovor so spolumajiteľkou firmy, dizajnérkou a zároveň vývojárkou produktov spoločnosti Danaja Rodriguez, pani Dajanou Varga Rodriguez.

Značka Dajana Rodriguez znie viac exoticky ako slovensky. Rovnako exoticky vyzerajú aj Vaše kabelky. Vyrábať kabelky bol Váš sen?  Čomu inému by ste sa pravdepodobne venovali?

Značka nesie moje meno a áno, znie exoticky nakoľko môj otec je Kubánec. Môj detský sen bol stať sa módnou návrhárkou alebo architektkou.  Jedno sa mi splnilo na 100% a to druhé tiež z malej časti, nakoľko všetky naše priestory ako predajne či centrálu som si v zmysle dizajnu navrhovala sama. Keby som si nezaložila vlastnú značku, pravdepodobne by som sa venovala práve interiérovému dizajnu alebo grafickému dizajnu.

Podnikáte už niekoľko rokov. Spomínate si na Vaše podnikateľské začiatky?

Určite áno a aj keď to je už 12 rokov, nezdá sa mi to tak dávno. Podstatné je povedať, že na začiatku to nebol žiaden podnikateľský plán. Bola som rok po strednej škole, mala som 19 rokov. Keďže ma vždy bavilo šiť a otec mal dielňu, začala som sa realizovať. Spolu s maminou sme vyrobili pár kabeliek, ktoré sme nosili a okoliu sa páčili. Okrem toho som zákazkovo maľovala, robila ozdoby do vlasov, portfólio bolo široké, pretože to bolo hobby. Tieto produkty sme predávali cez Sashe a ako išli roky, tak sa ponuka aj predaje zvyšovali. Počas štúdia na vysokej škole som si v podstate začala budovať podnikanie. Pekné na tom je to, že to išlo prirodzene,  z koníčka do budúcej práce.

Pandémia Covid 19 bolo pre nás všetkých nezabudnuteľné obdobie. Niekoho podnikanie skončilo, iný naopak v podnikaní aj napriek pandémií napredoval veľmi úspešne. Aký dopad mala pandémia na Vaše podnikanie? 

Pre nás to bolo maximálne kľúčové obdobie a to z viacerých hľadísk. Pandémia začala týždeň po mojej svadbe a v piatom mesiaci môjho tehotenstva. Vzhľadom k tomu, že nikto nevedel čo to je a aké to bude mať následky, rozhodla som sa ostať doma kým neporodím. Zo dňa na deň som sa izolovala. Toto bol prelomový moment, pretože sme si ako štyria konatelia museli úplne inak prerozdeliť úlohy a ja som sa musela vzdať veľkej časti mojej práce. V tom sme si ako prví na Slovensku uvedomili, že bude treba šiť rúška, to neboli ešte ani zatvorené hranice. Ako prví sme mali prototypy, web, z 25 zamestnancov sme prešli behom pár dní na 150 a 3 zmennú prevádzku. Bolo to šialené obdobie, ja som bola prvých 36 dní doma úplne sama, manžel spával vo firme. V konečnom dôsledku sme ušili 600 000 rúšok, kupovali ich od nás tak obrovské firmy, že sme nechápali v akom svete sme sa ocitli. Volali nám riaditelia nadnárodných spoločností a prosili nás, aby sme im dodávali. My sme boli radi, že sme vedeli nejak pomôcť ľudom v tejto situácii a na druhej strane sme vedeli zachrániť firmu a zamestnať veľké množstvo ľudí z regiónu, ktorí vtedy prichádzali o robotu. Následne sme sa vrátili ku kabelkám, ale bolo to veľmi pozvoľné a aj zložité. Enormne nám stúpli náklady a tak sme sa nevracali do „sveta“, ktorý sme predtým opustili. Mali sme pocit, že začíname s kabelkami odznova. V konečnom dôsledku môžem povedať, že nám pandémia určite pomohla a to hlavne v tom, že sme sa profesionálne a ľudsky neskutočne posunuli a naučili sa byť maximálne flexibilní.

Ako sa povie, „bez kabelky ani na krok“. Mám osobný pocit, že slovenské ženy si potvrdia na značkové výrobky. Aj zahraničné značkové kabelky. V čom sú Vaše kabelky výnimočné a pre koho sú určené?

Slovenky majú radi módu a ich vkus sa rokmi mení. Pred 10 rokmi išli prevažne hnedé a čierne kabelky, červená bola úplná extravagancia. Dnes je to úplne inak. Tak isto sa mení pohľad aj na zahraničné-svetové značky. Pred rokmi to znamenalo „byť niekto“ mať niečo viac. Dnes si to vedia dovoliť už bežné ženy a tak im na týchto svetových menách už tak nezáleží. Veľa našich zákazníčok si volí Dajanky preto, že chcú podporiť značku zo Slovenska, príbeh ženy ako sú oni samé, vidia za tým viac, určité hodnoty a postoje. Naše zákazníčky majú väčšinou od 20 do 60 rokov a majú radi to niečo viac, čo je za našimi kabelkami. Pre niekoho to je nevšedný dizajn, pre iného môj príbeh, to že je to slovenská značka alebo sa stotožňujú so mnou ako osobou. Naše produkty a celkovo značka je jedinečná v tom, že ponúkame high fashion a kvalitu svetovej úrovne za dostupné ceny. Veľa ľudí si nás spája s mojimi výšivkami, čo je tiež jeden z mojich poznávacích prvkov. Je to rozličné a mňa teší, že každý si v tom nájde to svoje.

V ponuke máte bohatý sortiment. Od kabeliek, šálov, šatky, čiapky ale aj diáre a iné. Kde všade môžeme sortiment značky DR nájsť?  

Naše produkty sú dostupné na našom webe dajanarodriguez.sk a v našich predajniach v Bratislave (Nivy a Laurinská ulica) a v Partizánskom v našej podnikovej predajni. 90% našich predajov ide práve cez e-shop, považujeme sa preto za e-commerce hráča.

Ste rodinná firma. Z Vašej firmy dýcha veľmi pozitívna a inšpiratívna atmosféra.  Podnikanie je robota 24/7. Vy okrem firmy máte aj svoju rodinu. Ako sa Vám podarilo oddeliť prácu od súkromného života?

V prvom rade som sa oddelila od značky v tom zmysle, že už ňou nežijem, sme dve. Ja som ja a značka je značka. V druhom rade balans, organizácia času, správni ľudia okolo. Avšak určite s manželom nežijeme klasickým životom v tom zmysle, že by som ja aj manžel chodili každý do svojej práce a doma sa stretli v klasickom čase a robotu si domov nebrali. To nie. O práci sa rozprávame  aj doma, aj pred našim synom, nemáme štandardné pracovné doby ale máme v tom balans. Ja som v robote menej, on viac. Ja som viac s našim synom, užívam si aj materstvo. Používam google kalendár a organizujem si dni. Keď cítim, že veľa pracujem, spravím si voľno a som viac so synom. Je to o tom ako nestrácať čas  napríklad niekoľko hodinovým bezcieľne skrolovaním sociálnych sietí, čítanie bulváru alebo celo-poobedné sledovanie televízie. Z týchto aktivít som už dávno vyrástla.

Vedieť si oddýchnuť je pre podnikateľku aj pre chod celej firmy dôležitý. Máte voľný čas? Čomu sa vo voľnom čase venujete? 

Ja som dosť energický a temperamentný človek, stíham veľa vecí naraz a veľmi neobsedím. Súčasne, celý môj voľný čas venujem synovi  a aktivitám s ním, prípadne stretnutiam s rodičmi alebo prácou na záhradke.  Pred narodením syna bol môj veľký koníček jazda na koni a dlhé vychádzky do lesa.

Na základe týchto Vašich skúsenosti, čo by ste poradili začínajúcim podnikateľkám prípadne sebe, akú radu alebo odporučenie by dala svoju mladšiemu ja?

Začínajúcim podnikateľkám by som  povedala, že podnikanie vôbec nebude ľahké.  Mať vlastné podnikanie nie je ľahšia cesta, práve naopak.  Najmä v prvých rokoch budete venovať podnikaniu väčšinu vášho času a asi aj financií. Vydržíte, ak tomu skutočne veľa obetujete a budete tomu veriť. Stále žijeme v dobe, kedy to má muž vo vedúcej pozícii stále ľahšie a za týmto tvrdením si stojím, i keď sa nedobre niektorým ľudom počúva. Žena sa musí viac presadiť prebiť a ak chce byť ešte aj mama, tak to bude mať o to ťažšie. Áno, môže si zabezpečiť opatrovateľku,  ale napríklad ja som sa s tým citovo vyrovnať nevedela. Sú ženy, ktoré to vedia riešiť opatrovateľkami a majú aj 3 deti. Je to v poriadku. Každý nech robí tak, ako mu vyhovuje. No potrebné je vedieť, čo od života chcem a za tým ísť. Najdôležitejšia vlastnosť v leaderstve je vytrvalosť a u žien v biznise dvojnásobne. Okrem toho by som im radila sa vzdelávať, byť dobrý človek a mať pozitívny prístup k ľudom aj k životu. Mne táto kombinácia pomohla.

Navrhnúť originálnu kabelku nie je ľahké. Okrem kvality aby bola aj originálna, niečím výnimočná. Čo alebo kto Vás inšpiruje?

Nie je to ľahké pre 99,9% ľudí, ale pre mňa áno. Pre mňa je to niečo prirodzené, tak ako je  niekto  super športovec, iný nádherne spieva. Ja som dizajnérka. U mňa je veľmi podstatnou prímesou aj to, že som podnikateľka a tým pádom spájam to dizajnérstvo s predajom. Sledujem si Power BI dáta predajov, aplikujem ich do ďalších kolekcií. Vo všeobecnosti by som povedala, že ma najviac inšpiruje história a súčasnosť zároveň. Vyštudovala som výtvarné umenie a doby minulé milujem. To, čo bolo v minulosti, pretransformujem do 21. storočia so zreteľom na moje osobné potreby ako ženy a aj mojich zákazníčok.  Navrhnúť je ľahké ale vyrobiť tak, aby to bolo 100% dobré, je ťažšie.

Vaše kabelky sú veľmi obľúbené na Slovensku. Expandujete do zahraničia? 

Expanzia je u nás asi najčastejšie skloňované slovo mimo „kabelka“. Hovoríme o nej stále. Problém je ten, že tým, nestíhame vyrábať pre slovenský trh, nemôžeme tak ísť do zahraničia. Máme zákazníkov aj z iných krajín cez náš e-shop, ale expanzia to ešte nie je. Áno, chceme expandovať ale pozvoľne.

Hovorí sa, že v podnikaní treba mať  veľké ciele. Dávate si aj Vy veľké ciele? Akú máte víziu do budúcnosti?

Pracujeme teraz na ďalšej línii, na rozšírení produktového portfólia. Minulý rok sa začínal napĺňať môj dlhoročný sen aj o iných výrobkoch, ktoré budú niesť dizajn DR. Začíname produktmi, ktoré dopĺňajú kabelky, t.j. hodvábne šatky, šály, peňaženky, diáre a splnila som si sen aj o kabáte. V ďalšej etape by mali prísť už napríklad aj celé outfity. Môj sen a vízia značky pre ďalšie roky je byť nielen kabelkovou značkou ale módnym domom. Značkou, ktorá môže svoj dizajn dať na čokoľvek. A popri tom by som chcela napĺňať hodnotovú víziu značky, podporovať úspešné ženy z rôznych oblastí, edukovať, inšpirovať mladé podnikateľky. Chcela by som vytvoriť viac ako len značku. Chcem, aby sme pomohli ženám na Slovensku rôznym smerom.

Ďakujeme za rozhovor!

E-shop Dajana Rodriguez:

About Author