Pridané 04. 12. 2024
Katarína Lucinová je bývalá CEO a predsedníčka predstavenstva spoločnosti PROBUGAS a.s. Predtým zastávala pozíciu riaditeľky pre predaj a starostlivosť o zákazníkov v SPP a.s.. Má za sebou dlhoročné líderské skúsenosti. Viedla veľké tímy aj významné transformácie v oblasti predaja, zákazníckych služieb, IT systémov, výroby aj firemnej kultúry. Venovala sa príprave a implementácii biznis stratégií.
Ste jedna z mála žien na riaditeľskej pozícií v energetickom sektore. Dostať sa na túto vysokú riadiacu pozíciu je náročné, najmä pre ženy. Prezradíte, aká bola Vaša cesta?
„V energetike som sa ocitla náhodou. Ako mladá absolventka som si hľadala prácu, kde by som mohla využiť chémiu aj francúzštinu. Napísala som do viacerých firiem, ozvali sa z Gaz de France. Môžem povedať, že plynárenstvo ma chytilo, páčia sa mi technické vedy. Ako projektový manažér som v spolupráci s SPP riešila mnohé zaujímavé témy. Od vzdelávania až po zváranie plastov, či protikoróznu ochranu oceľových potrubí.
Do SPP som prešla po vstupe strategického investora, v čase reštrukturalizácie firmy. Neskôr prišla moja prvá manažérska rola v oblasti predaja. Mala som na starosti tím cca 300 ľudí. Riešili sme zmeny procesov a štruktúry, vybudovali sme call centrum. Potom prišlo otvorenie trhu s energiami. Všetko sa zmenilo. Bolo treba o našich zákazníkov zabojovať, aby zostali. Začali sme ponúkať aj novú komoditu – elektrinu. Od nuly sme nastavovali procesy, IT systém, produkty, predaj cez všetky kanály. Bol to úspešný príbeh. Za 5 rokov SPP získal 200 000 zákazníkov z kategórie domácností. Dočasný IT systém už pri tomto počte prestával stíhať. Naštartovali sme a aj úspešne implementovali SAP CRM pre plyn aj elektrinu, ktorý je oporou pre predaj a obsluhu zákazníkov dodnes.
V 2021 prišla nová výzva – rola CEO v spoločnosti Probugas. Dostala som zadanie zlepšiť finančné výsledky a pozrieť sa na fungovanie firmy. Oddelenia nespolupracovali, zmena firemnej kultúry bola nevyhnutná. Na jeseň 2021 prišla navyše energetická kríza, potom vojna na Ukrajine s priamym dopadom na ropný biznis. V kríze sa nedostatky ukázali v plnej sile. Museli sme konať rýchlo, aby firma prežila. Podarilo sa. Zlepšili sme výsledky a stal sa z nás jeden tím. Za jeden a pol roka sa nám podarila transformácia biznis modelu, ktorá by v pokojných časoch trvala dvakrát toľko.
Naďalej by som sa chcela venovať oblastiam, v ktorých mám najviac skúseností: lídership a transformácie firiem. Hľadám hodnotový match s majiteľmi, akcionármi. Je pre mňa dôležitý spôsob akým dosahujeme výsledky.“
Pôsobíte na vysokých riadiacich pozíciách. Zmenilo sa podľa Vás postavenie a vnímanie žien v spoločnosti a na vysokých pozíciách?
„Vnímam, že v energetike je v súčasnosti viac mladých manažérok na úrovni vedúcich oddelení ako v minulosti. To je dobrý trend. Avšak vo vrcholových pozíciách na úrovni predstavenstva alebo CEO je ich stále veľmi málo. Tam som za posledných 20 rokov zlepšenie nevidela.“
Napríklad Fínsko aj Švédsko zaviedli kvóty na podporu rodovej rovnosti. Taktiež tu máme Smernicu EP a Rady EÚ k zlepšeniu rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností. Myslíte si, že je to správny postup ktorý môže viesť k zlepšeniu postavenia žien?
„Principiálne sa mi kvóty nepáčia. Malo by to byť vždy o odbornosti, nie o pohlaví. Avšak, keďže sa situácia nezlepšuje, bude potrebné takéto kvóty zaviesť. Máme veľa šikovných žien na nižších úrovniach riadenia. Potrebujú však podporu okolia a hlavne dostať príležitosť.“
Podľa štatistík vyššie percento žien vyštuduje VŠ. Aj napriek bohatým skúsenostiam je stále málo žien na vyšších a riadiacich pozíciách. Je možné s tým niečo urobiť?
„Je potrebné vytvoriť pre ženy podmienky. Dôležitá je podpora žien od nadriadených, aby sa uchádzali o manažérske pozície. Taktiež budovať firemné jasle, škôlky a upraviť pracovný čas, dať možnosť hybridnej práce.“
Mnohé ženy, aj na vysokých aj nižších riadiacich pozíciách si v porovnaní s mužmi omnoho ťažšie získajú prirodzený rešpekt. Vy ste dlhé roky pracovala na rôznych manažérskych a vysokých riadiacich pozíciách. Čo by ste odporučila ženám manažérkam?
„Ženy si vedia získať rešpekt svojou odbornosťou, záujmom o ľudí, ochotou za svoj tím zabojovať a prevziať zodpovednosť.
Ja som veľa na sebe pracovala, aby som odborne bola dobrá v tom čo robím. Som náročná na seba aj na druhých. Zaujímala som sa o ľudí čo robia, čo ich motivuje, v čom sú dobrí. Splnila som, čo som sľúbila a vytvárala som prostredie bezpečia a spolupráce. Keď toto robíte, ľudia Vás budú rešpektovať a budú s Vami aj radi pracovať.“
Na druhej strane, ženy často vnútorne zápasia s časom, aby si udržali work life balance. Vy sama ste bola CEO – výkonná riaditeľka, ako aj manželka a matka viacerých detí. Ako sa Vám darilo zladiť pracovný a súkromný život?
„Bolo to stále žonglovanie s časom. Práca a rodina. Veľa voľného času na koníčky a šport mi nezostávalo. Bolo potrebné si dobre zorganizovať čas. Bez pomoci manžela a rodičov by som však prácu a rodinu nedokázala zladiť.
Mne fungovalo smerom k nadriadeným, že som stanovila pevné pravidlá a cez víkend a po večeroch som nepracovala. Mám za to, že aj manažér by mal svoju prácu stíhať v pracovnom čase, inak nie je niečo v poriadku: vo firemnom prostredí alebo s ním.“
Na druhej strane sa nám dostáva, že podpora žien je diskriminačná a nie je potrebná. Aký je Váš názor?
„Samozrejme, každá regulácia je umelý zásah. Keď však nie sme schopní iným spôsobom prirodzene väčšiu vyváženosť dosiahnuť, kvóty asi budú potrebné. Vždy by to ale malo byť o tom, že daná kandidátka na pozíciu napĺňa odborné predpoklady.“
Aké vlastnosti by mali mať ženy (manažérky) prípadne podnikateľky aby uspeli?
„Cieľavedomosť, vytrvalosť, mať stratégiu a riadiť sa ňou.“
Často sa diskutuje rozdielnosť medzi ženským a mužským lídershipom. Aký je Váš názor?
„Ženy a muži pristupujú k riešeniu problémov inak. Muži sú pragmatickí. Ženy viac vnímajú ako sa ľudia v danej situácii cítia. Ženy stmeľujú manažérsky tím, lebo inklinujú k spolupráci a „krotia mužov“, ktorí majú tendenciu medzi sebou súperiť.“
Hovorí sa, že keď mužovi ponúknete vysokú pozíciu, bez váhania (väčšinou aj bez dostatočných skúsenosti) ju veľakrát aj hneď prijme. Ženy často váhajú aj napriek bohatým skúsenostiam. Prečo to tak je? Čo by nám ženám mohlo pomôcť?
„My ženy obvykle nemáme veľké ego a boli sme vychovávané tak, aby sme sa prispôsobovali a ustupovali. Je to stereotyp v spoločnosti, že žena je videná ako karieristka, keď sa snaží presadiť a venovať kariére, pričom u mužov je to považované za normálne a želané.
Musíme si viac veriť. Sme schopné a máme na to!“
Roky ste boli vo vysokej riadiacej funkcii. Keď sa spätne pozriete na Vaše manažovanie, je niečo, na čo ste najviac hrdá?
„Previedla som Probugas a.s. úspešne energetickou krízou v rokoch 2021 a 2022. To považujem za najväčší kariérny úspech a tiež, že sa mi podarilo zmeniť mindset ľudí v Probugase a stal sa z nás jeden tím.“
Spomeniete si aj na prípadne neúspechy a zlyhania, ktoré Vás posunuli vpred?
„Boli situácie, keď sa mi šéfov nepodarilo presvedčiť o potrebe projektu alebo zmeny. To ma hnevalo, ale zároveň ma prinútilo pozerať sa na veci ináč, hľadať ďalšie argumenty a zvládnuť podobné situácie nabudúce lepšie.“
Zmenili by ste dnes niečo, keby ste sa mohli vrátiť v čase?
„Viac by som networkovala s inými ženami. Pracovala som prevažne s mužmi manažérmi či už to boli moji nadriadení, podriadení alebo kolegovia. Chýbala mi tá spolupatričnosť a prajnosť, ktorú ženské združenia poskytujú.“
Pre mnohé manažérky ste vzorom Vy. Máte aj Vy svoj vzor?
„Nie, nemám konkrétny vzor. Snažila som sa nájsť si vlastnú cestu v lídershipe tak, aby som zostala sama sebou.“
ĎAKUJEME ZA ROZHOVOR !
Tento článok bol vytvorený Združením podnikateliek a manažérok s podporou Centra pre medzinárodné súkromné podnikanie v rámci projektu „WE-Champs: Strengthening the Entrepreneurial Ecosystem by Networking Regional Women’s Chambers of Commerce and Business Associations„, financovaného U.S. Department of State Secretary’s Office of Global Women’s Issues. Všetky názory uvedené v tomto dokumente sú názormi autorov a nemusia nevyhnutne odrážať názor vlády Spojených štátov alebo CIPE.