19. apríla 2024

Musí byť naša reklama drahá? Ako efektívne prezentovať svoju firmu?

Téma „lacnej“ prípadne „bezplatnej“ reklamy bola pôvodne určená najmä začínajúcim podnikateľom a malým biznisom. V tejto neistej dobe, plnej ekonomických turbulencií a škrtení rozpočtov je však aktuálna (takmer) pre všetky sféry biznisu.

Najskôr zopár čísel

 Ak si otvoríme marketingové príručky, dočítame sa, že spoločnosti by mali do reklamy a prezentácie svojich produktov a služieb investovať cca 15% zo zisku, prípadne 3 – 6% z obratu.

Aká je realita?

 Spravili sme si menší prieskum a ešte v „predkoronových časoch“ bola realita malých a stredných podnikov 5000 – 10 000 €/rok investovaných do marketingu a PR. V roku 2020 ešte oveľa menej.

Čo si za túto sumu môžeme kúpiť?

  • dvojtýždňovú kampaň v celoslovenskom rádiu
  • jednu dvojstranu v top magazíne
  • jeden event so známym moderátorom alebo hosťom

Sú aj iné, lacnejšie možnosti? 

Samozrejme! A teraz si povieme niektoré z nich.

1. Príbeh predáva

Každé podnikateľka a každá spoločnosť je iná. A za každým stojí iný príbeh. Príbeh o prelomovom nápade, o motivácii, inšpirácii, plnení snov, príbeh o zdolaných prekážkach, pádoch a nových začiatkoch, pomocných rukách aj skvelom tíme ľudí. Každý príbeh je iný. Práve tento príbeh vás odlišuje od ostatných. Povedzte ho! Povedzte ho všetkým.

Prezentujte svoj vlastný príbeh, svojim vlastným štýlom, svojim vlastným jazykom.

2. Firemný blog

Vytvorte si svoj vlastný mikrosvet, napríklad formou blogu na vašom webe a ukážte ho všetkým. Určite ste už stokrát počuli známe: Obsah je kráľ. Platí to presne. Ale čo je tým „kráľovským obsahom“?

Prvý článok sme už vymysleli v predchádzajúcom bode. Váš príbeh. A ďalej?

Spravte si krátku poradu s celým tímom, naprieč všetkými oddeleniami (vrátane pani upratovačky). Čo  vašich súčasných aj potenciálnych klientov zaujíma? Vedia všetko o vašich produktoch, službách, filozofii? Na čo sa Vás pýtajú v telefóne a v mailoch? Čo vaša cieľová skupina vyhľadáva na internete?

Zodpovedajte im všetky ich otázky. Povedzte im, čo potrebujú vedieť. Ukážte im, že u Vás nájdu presne to, čo hľadajú. Že im viete splniť to, čo potrebujú.

3. Sociálne siete

Máte svoju firemnú stránku na Facebooku, firemný účet na Instagrame, Youtube a LinkedIne?

Nie, v žiadnom prípade nie je nutné mať všetky sociálne siete. Radšej kvalitu, ako kvantitu. Navyše, pre každú oblasť podnikania sú vhodné iné platformy.

Práve to prvotné nastavenie ja dôležité a s tým vám najlepšie poradí marketingový špecialista. Pripraví plán, čo publikovať, ako publikovať, kedy publikovať, ako komunikovať a kde publikovať (na ktorých platformách). Ďalšie samotné spravovanie sociálnych sietí už s dávkou úsilia a času zvládnete prípadne aj sami. Prvotná odborná analýza a nastavenie sú však kľúčové.

Buďte autentickí. Takí, akí ste. Ukážte pravú tvár vašich produktov, služieb, spoločnosti, vás.

Viete, aké príspevky na sociálnych sieťach sú väčšinou najobľúbenejšie? Fotky „zo zákulisia“. Ľudia chcú vidieť ľudí. Proces fungovania spoločnosti. Jej interný život a svet. Fotografia z výroby. A áno, aj fotografia nevydarených produktov či vtipných historiek. Doprajte im to a pozrú si vás aj nabudúce.

 

  1. Komunikácia a kultúra spoločnosti

Ako sa prihovárate svetu? Ako často? Akými prostriedkami, a hlavne, akým spôsobom?

Ako dvíhate telefón, odpovedáte na e-maily, vítate návštevy? Aký dojem zanecháva vaša spoločnosť na ľudí, ktorí s ňou prišli do kontaktu?

Nechceli sme vás zahltiť otázkami… ale vlastne chceli! Skúste si ich zodpovedať. Spôsob vašej komunikácie, kultúra vo vnútri firmy aj jej vystupovanie navonok je súčasťou vášho príbehu (a marketingu). A vy ste jeho tvorcovia.

Každú spoločnosť tvoria ľudia. Zamestnanci. Zažili ste už v obchode situáciu, kedy sa na Vás vyrútila nepríjemná predavačka, prípadne vás úplne odignorovala? Myslím, že sa stalo väčšine z nás. Stačil jeden takýto zážitok a povedali sme si, že do toho obchodu už nikdy nevstúpime. Kvôli jednému nepríjemnému zamestnancovi utrpelo dobré meno celej spoločnosti. Takže otázka na záver: Ako komunikujú vaši zamestnanci, v práci aj mimo nej?

 

  1. Stály klient je najlacnejší klient

Robte pre existujúcich klientov viac. Keď už klienta máme, starajme sa o neho. Keď bude spokojný, vráti sa opäť.

Ruku hore, kto nemá rád darčeky? Obzvlášť tie nečakané? Niekedy stačí malá kartička s poďakovaním za nákup. Drobný darček… Alebo niečo rafinovanejšie: nová, špeciálna, limitovaná edícia len pre verných klientov. Vernostný program. Ale hlavne, 110% servis.

 

 Existuje reklama zadarmo?  Referencie!

Až 90% spotrebiteľov dôveruje referenciám. Niektorí ich hľadajú na internete, iní sa pýtajú ľudí vo svojom okolí. Poznáte to? Idete od kaderníčky so skvelým účesom, stretnete známu a tá sa hneď pýta, kto Vám spravil ten perfektný strih. (Pozor, to isté platí aj pri nevydarených produktoch a službách).

Takže, čo o nás hovoria naši klienti? Vracajú sa k nám?

Čo o nás hovoria naši obchodní partneri?

A v neposlednom rade, čo o nás hovoria naši zamestnanci? A tí bývalí?

Jednotný návod na dokonalú (a lacnú) reklamu neexistuje. No každý máme okolo seba mnoho odborníkov, na ktorých sa môžeme obrátiť a s ktorými konzultovať. Stačí si vybrať. Napríklad na základe referencií.

 

Autorka článku:
Mária Pohanková Zahatlanová, CEO
www.completereklama.sk

About Author