20. apríla 2024

O móde, podnikaní a work-life balance s talentovanou módnou návrhárkou Ivanou Rosovou a jej značkou Ivana Rosová Fashion Group

Značka Ivana Rosová pod firmou Ivana Rosova Fashion Group ponúka limitované a originálne kolekcie oblečenia pre ženy podnikateľky a vrcholové manažérky. Vo svojich kolekciách používa luxusné a unikátne textílie, ako je anglická merino vlna a kašmír, taliansky hodváb a viskóza, či francúzske bouclé a tvíd.

Zakladá si na perfektnom strihu, farbách, nadčasovom dizajne, pričom nezabúda zdôrazniť ženskosť.  Módna značka ako stvorená pre úspešné ženy, podnikateľky a manažérky, ktoré chcú byť samé sebou.

Milá Ivana, väčšinu svojho života ste študovali a pracovali v zahraničí? Prečo ste sa nakoniec rozhodli pre podnikanie a podnikanie v oblasti módy?

Pracovať v móde bol vždy môj sen za ktorým som si šla od detstva. Študovať módu som sa rozhodla v zahraničí, chcela som sa totiž naučiť robiť praktickú módu. Som hrdá, že štúdia som si financovala sama popri práci, bolo to náročné, ale zároveň som naberala praktické skúsenosti v práci. V zahraničí som sa preto pripravovala na budúce podnikanie a otvorenie novej módnej značky. Výber dámskej biznis módy prišiel ako samozrejmosť keďže som sa sama pohybovala v manažmente a riešila som kvalitné a ženské oblečenie ako každá iná žena.

Ivana, prezradíte nám tri kľúčové faktory úspechu módnej návrhárky biznis a spoločenskej módy?

Veľmi rada skúsim vybrať tri oblasti, ktoré ma nasmerovali k prvým kolekciám a následne k ďalšej tvorbe. Prvý faktor je z prostredia samotného biznisu a korporátneho prostredia, kde som dlhú dobu pracovala vo vyššom manažmente v oblasti HR. Táto skúsenosť pochádza z Dubaju, teda miesta, kde sa robí vrcholový biznis a dostupné je všetko, často aj vrátane toho, čo na iných trhoch ešte nie je. Napriek tomu som si uvedomovala, že prémiová biznis móda pre ženy ani tu nie je taká, ako ju vidím ja. Teda, že nepracuje s prémiovými materiálmi a tiež dizajnovými nápadmi či farbami a pritom by sa držala perfektne sadnúcich strihov a určitých pravidiel pre pracovné dianie.

Vnímala ste ju ako “šedú”?

Šedú, čiernu, tmavo modrú – čo je v poriadku, pokiaľ by tieto farby fungovali skôr ako doplnkové alebo v praktických funkciách. Biznis je predsa o vášni a o emóciách, a to, čo nosíme by nemalo byť k tomu v opozícii. Vo výsledku sa i seriózna modrá farba môže odviazať do jasavejšieho odtieňu alebo sa dá doplniť pestrým prvkom.

A aké sú ďalšie dva “kľúče”, ako uspieť podľa Ivany Rosovej?

Druhým kľúčom boli kvalitné štúdia módneho dizajnu na prestížnych zahraničných školách. Cítila som silnú túžbu študovať praktický módny dizajn od základov až po Haute Couture. A keď študovať módu s týmto predsavzatím, tak jedine vo francúzštine. Myslím, že štúdia na Haute École Francisco Ferrer v Bruseli a neskôr i na ESMOD – French Fashion Institute v Dubaji mi dali rozhľad, znalosti, rozvinuli zručnosť a utvrdili ma v tom, že som na správnej ceste za vlastným snom – mať firmu, módnu značku a rozvíjať ich.

Treťou z vecí, na ktoré sa pýtate, je podľa mňa čisto individuálna povaha človeka, ktorá predurčuje, akým podnikateľom budete. U niekoho to je prirodzená potreba progresu, u niekoho láska k tvorbe, inokedy priorita ako si byť vlastným pánom. U mňa je to myslím prienik všetkých troch faktorov a k tomu ešte záujem o medzinárodnú módu s typickou ženskou pracovitosťou.

Aká je Ivana Rosová ako manažérka/CEO?

Organizovanie a manažovanie ma veľmi baví a spestruje mi každodenný život. Mám totiž to šťastie, že dokážem používať pravú aj ľavú mozgovú hemisféru, a teda viem prepínať z kreatívy do biznisu, čo dokáže len málo ľudí v módnom sektore. Môžem kresliť a navrhovať a zároveň sa baviť o financiách, marketingu či práve. Na podnikanie som sa preto pripravovala, jednak skúsenosťami ktoré so zozbierala pracovne v rôznych krajinách a taktiež štúdiom Executive MBA na prestížnej americkej univerzite Hult International Business School. Spolu 15 rokov jazykovej, pracovnej, biznisovej a kreatívnej prípravy na podnikanie. Módny sektor a retail sú veľmi kompetitívne a preto som nechcela nič podceniť. Práve vďaka príprave som získala veľký náskok a mala som rýchly rozbeh.

Ste pôvodom Slovenka z Bratislavy, ale pôsobíte v Čechách. Je rozdiel medzi slovenským, českým prípadne zahraničným trhom pre dámsku biznis módu?

Rozdiely nájdeme aj u tak blízkych trhov ako je práve Česko a Slovensko. Ide veľmi o povahy žien a tu si vypožičiam slová od Olo Křížovej, riaditeľky Czech Fashion Councilu, ktorá u slovenských žien zdôrazňuje ich silnejšiu emocionálnosť. Slovenky sa neboja nových trendov, farieb a obtiahnutejšieho oblečenia, základom je vypadať a cítiť sa veľmi žensky. České ženy preferujú voľnejšie oblečenie v ktorom sa budú cítiť komfortne a z farieb si vyberajú skôr čiernu a zemité tóny. České ženy si taktiež napríklad toľko nekupujú topánky na podpätku, slovenské áno a naozaj v nich celý deň chodia. V zahraničí to záleží od krajiny alebo dokonca kontinentu. V Ázii sa ženám páči športovejšie unisex oblečenie v zemitých tónoch. V Amerike sa ženy rady obliekajú klasicky ako sme zvyknuté zo seriálov z biznis prostredia, a neboja sa vyniesť farby a ženské krivky. To isté by som povedala, že platí aj pre ženy z arabských krajín, práve ony mi boli vždy veľkou inšpiráciou. Nedá sa samozrejme generalizovať, ale myslím, že toto zovšeobecnenie platí.

Vo Vašich modeloch používate vlnu, kašmír, tvíd, hodváb a viskózu. Pre koho sú vaše modely určené?

Jedná sa o látky, ktoré sú považované za ušľachtilé, výborne sa nosia, telo na ne dobre reaguje a dlho vydržia pokiaľ sa kvalitne ošetrujú. Cítite se v nich vždy dobre, a vždy v nich dobre vypadáte. Sú určené tým dámam, ktoré od módy vyžadujú kvalitu. Ide o investíciu do kvality a nie do kvantity. V kolekciách sa zameriavam na biznis štýl a kombinovateľnosť jednotlivých kúskov, aby si klientka mohla vystavať celý biznis šatník alebo si doplniť už existujúci. Dávam prednosť ženskosti a kvalite.

 

Kolekciu si navrhujete tiež sama? Kde beriete inšpiráciu? A kde kolekcie tvoríte?

Kolekcie navrhujem sama, od prvých náčrtov po technické strihy, tak aby sa v nich klientky cítili po celý deň pohodlne a tiež aby oblečenie na nich vyzeralo nielen pekne, ale aj prakticky. A inšpirácie? Námety čerpám odkiaľkoľvek, novým trendom som sa otvorila hlavne v zahraničí, ale rada si pozriem knihy a filmy alebo idem do múzeí. Rada sa dívam okolo seba, pozorujem a počúvam ľudí a hudbu.

Kolekcie tvorím na Slovensku v dielni, ktorá šije len luxusnú dámsku módu pre zahraničný trh, takže kvalita spracovania aj vypracovania materiálov je zaručená.

Kvalita Vašich modelov svedčí o to, že ide skôr o slow-fashion módu. Chcú sa ženy pekne a nadčasovo obliekať?

Jednoznačne áno. A tým, ako žena zreje, tým viac si uvedomuje svoj štýl a to, že chce s ním byť v súlade doma, v spoločnosti aj v práci. Slow-fashion je o udržateľnosti, ale aj o podmienkach a prostredí v ktorom bolo oblečenie vyrobené. Naše klientky si cenia nadčasový štýl, kvalitu spracovania na lokálnom trhu a limitované kolekcie. Budem sa opäť opakovať, ale pre mňa móda je o kvalite a nie kvantite. Stačí pár pekných, nadčasových a kvalitných kúskov, ktoré si nakombinujete na rôzne príležitosti a vytvoríte si tak jedinečný a osobný šatník.

Kde môžeme Vaše modely vidieť prípadne si kúpiť? A aké sú Vaše najobľúbenejšie produkty?

Vždy tie nové, ktoré mám práve rozkreslené. Je v tom kúzlo, kedy svoju predstavu už pomerne jasne vidíte, ale v realite ešte len vzniká. V aktuálnych kolekciách mám obľúbené bouclé kostýmčeky v štýle Chanel, látky pre ne skutočne tkala dielňa, ktorá spolupracuje so značkou Chanel. A potom ktorékoľvek modely v mojej “korporátnej” magentovej farbe. Všetko je možné zakúpiť priamo v mojom online butiku www.ivanarosova.com, pre mňa je ale najpríjemnejšie, keď sa so zákazníčkou môžem stretnúť osobne a odporučiť jej kombinovateľný outfit. Na našich stránkach preto nájdete informácie i o obchodoch v Bratislave aj v Prahe, v ktorých sú moje modely taktiež k zakúpeniu.

Je o Vaše výrobky záujem aj v zahraničí?

Áno – dodávame po Európe, na Blízky Východ aj do Spojených štátov amerických, kde mám niekoľko stálych klientok. A vlastne aj klientov, pretože muži kupujú pre svoje partnerky darčekové poukážky. V novembri som so značkou IRFG oslávila 5 ročné výročie a pre pravidelné zákazníčky sme spustili privátne nákupy,  hneď niekoľko balíčkov putovalo aj do Ázie. Musím povedať, že trh zásielkových služieb pokročil vopred a v tomto zmysle sa naozaj nachádzame v “novej ére” nakupovania a nielen neho.

 

V dnešnej dobe sa snažíme o udržateľnosť vo viacerých smeroch.  Je možné uplatniť princípy udržateľnosti aj v móde?

Toto je jedna z najdiskutovanejších otázok v módnom priemysle. Ide o to, správne pomenovať celý kolobeh vzniku a zániku oblečenia a dosiahnuť toho, že v žiadnej časti nebude zneužívaná príroda a ani človek. Každý tento rámec a jeho rozsah i obsah vníma rôzne. Postoje ľudí sa postupne menia a viac sa zaujímajú o pôvod výrobku, viac dbajú o životné prostredie, o nadčasovosť a kvalitu. Kvalita sa dúfam stane základným trendom. 100% ale viem, že ženy aj muži sa vždy budú radi pekne obliekať a svojím oblečením vyjadrovať sami seba. Je to totiž prirodzené.

 

V čom sú podľa vás ženy v podnikaní lepšie ako muži? Podnikáme my ženy inak ako muži?

Ženy sú starostlivejšie, menej agresívne a viac dbajú o to, aby sa ľudia dobre cítili. Ale muži majú tiež svoje biznisové prednosti, stále je v nich ten drive a súťaživosť. Všimli ste si, že keď sa muži chystajú na jednanie, vyhrnú si rukávy? Možno je to “pozostatok” prípravy k zápasu, aby im nič neprekážalo a mali uvoľnené ruky.

 

Podnikanie je náročné, najmä v prvých rokoch. Vy však okrem podnikania zvládate aj chod domácnosti a výchovu syna. Ako to všetko zvládate? Ako sa Vám darí zladiť prácu s osobným životom?

Tuto otázku pokladám aj ja sama sebe s týždennou a niekedy aj dennou frekvenciou. Sú veci, ktoré musia byť 100%, ale nikdy to nesmie prekročiť určitú hranicu. Tou je osobná vyrovnanosť a domáca pohoda. Myslím, že pojem “žiť vyvážene” alebo tiež “work life balance” je v súčasnej dobe veľkým luxusom. Keby som nebola permanentne zorganizovaná, tak by som toto všetko nezvládala. Syna  beriem na služobné cesty od jeho 2 rokov, teraz má 8 rokov a hovorí aj vďaka tomu plynule anglicky a učí sa ako sa tvorí biznis.

 

Máte nejaké výzvy do budúcna? Ak áno, aké?

Covid  nám veľmi skrížil plány, dúfam preto, že budeme môcť konečne predstaviť na jar 2021 novú kolekciu. Pripravujem taktiež uvedenie 2 nových línii a to cenovo viac dostupnej módy aj pre mladšie dámy, a tiež línia väčších veľkostí pre moletné dámy. Plánujeme tiež vstup na trh na Blízkom Východe a v Amerike.

Ďakujeme za rozhovor a prajeme vela úspechov.

Modely a fotografie sú z dielne Ivana Rosová Fashion Group.

About Author