Ne. sep 20th, 2020

Rozhovor s odborníčkou na online a offline reklamu o práci, kariére a deťoch.

Expertka na offline a online reklamu Mária Pohanková Zahatlanová je úspešná podnikateľka, konateľka firmy Complete reklama, manažérka, matka a žena radí:

 “Ukážte svoju jedinečnosť. Dôverujte svojim schopnostiam. Nájdite v sebe odvahu a dravosť ísť si za svojim cieľom.”

 

Marika, ste úspešná podnikateľka, manažérka, ale zároveň aj matka. Dá sa podľa Vás skĺbiť manažérska pozícia s rodinným životom ?

Dá. Netvrdím, že je to ľahké, ale my ženy sme úžasné. Kto chce, hľadá spôsoby a každá z nás si individuálne nájde ten svoj. Ja mám momentálne doma 4 ročnú  dcérku a 14 ročného syna a každý z nich ma potrebuje na 100% úplne iným spôsobom. Vtesnať pomedzi to podnikanie je pre mňa výzva. Teším sa z každého dňa, kedy sa mi to úspešne podarí. Tento rok som navyše prijala ponuku učiť niekoľko hodín týždenne na základnej umeleckej škole, takže sa skutočne nezastavím. Ale tak to mám rada.

 

Konateľkou, riaditeľkou sa osoba, najmä žena, za jednu noc nestane. Môžete priblížiť ako ste sa k Vašej  súčasnej pozícií dopracovali, prípadne sa podeliť o Váš príbeh ?

Za všetkým stojí tvrdá práca v zamestnaní a práca na sebe. Pracovala som ako PR manažérka vo verejnom sektore, v ďalšom zamestnaní som sa vypracovala z asistentky obchodu na obchodnú manažérku. Popri svojej práci obchodníka som si začala všímať aj spôsob fungovania spoločností, pozitíva aj negatíva podnikania na Slovensku, spôsoby riadenia zamestnancov.  Postupne som si utvorila vlastnú predstavu o tom, ako by vyzerala moja vlastná firma – a to už bol len krôčik k tomu, aby som sa do toho skutočne pustila.

 

Myslíte si, že majú ženy povahu, odvahu, cit, vlastnosti, aby sa stali manažérkami, riaditeľkami?

Určite áno. O nič menšiu, ako muži. Myslím si, že nezáleží na pohlaví, skôr na jednotlivcovi, jeho ambíciách, vôli, schopnostiach. V mnohých oblastiach sme dokonca schopnejšie ako muži. Vďaka empatii vieme skôr predvídať a odhadnúť riziká, rozumieť ľuďom, organizovať si čas a pracovné aktivity. Často nám však  chýba  odvaha.

 

Veľa žien ašpiruje na manažérske  pozície, ale s rozhodnutím váha. Čím to podľa Vás bude ? Čo by ste poradili ženám, aby využili šancu na povýšenie?

Podľa mňa je to ešte stále zaužívanými stereotypmi, že budovanie kariéry je mužská doména.  Mnohé ženy zvádzajú vnútorný boj medzi prácou a rodinou. Tlak okolia v nás často vzbudzuje pocit, že žena budujúca si kariéru je zlá matka. Som však presvedčená, že my ženy vieme bravúrne zvládať oboje.

 

Čo je podľa Vás základ úspechu dobrej manažérky, dobrého manažéra ?

Jasne stanovené ciele a vášeň pre svoju prácu. Podstatné je kráčať s dobou a so svojim tímom, sledovať trendy a trh, neustále na sebe pracovať a zdokonaľovať sa a budovať nadštandardné vzťahy s klientmi a obchodnými partnermi.

 

V čom by mali mladé perspektívne ženy na sebe popracovať ?

Viac dôverovať svojim schopnostiam, nájsť v sebe odvahu a dravosť ísť si za svojim cieľom. Chýba nám sebavedomie. Pritom máme byť na čo hrdé.

 

Založili ste vlastnú reklamnú agentúru, Complete reklama. Prečo ste sa po dobre rozbehnutej kariére rozhodla pre vlastnú cestu?

Sebarealizácia. Príležitosť robiť veci inak, lepšie, podľa seba. Možnosť vybrať si svoj vlastný tím.

Čím sa Vaša firma Complete reklama zaoberá a čo ponúka? Čím je Vaša firma jedinečná?

Sme fullservisová reklamná agentúra. Tým myslím skutočný fullservis, nielen online, ale aj offline priestor. Našou filozofiou je pôsobiť ako predĺžená marketingová ruka klienta, jeho externé marketingové oddelenie.

Ak náš klient nemá vlastné marketingové oddelenie, robíme pre neho všetko, od nastavenia marketingu, komunikácie, vizuálnej identity, kampaní v médiách, grafík, webov, aplikácií, copywritingu až po výrobu všetkých reklamných materiálov a zorganizovanie eventov.  Ak náš klient má vlastných marketingových špecialistov, pomáhame im preniesť jeho vízie do praxe.

   

 Na čo by sme pri PR nemali zabudnúť?

Na vlastnú identitu a ideu odkomunikovanú jednotne všetkými smermi a kanálmi.

 

Firmy často potrebujú poradiť, aké vhodné darčeky, prípadne reklamné predmety darovať klientom a zákazníkom. Dávajú sa v dnešnej dobe reklamné predmety a aké by ste odporučili?

Posledné dva roky bol citeľný úbytok reklamných predmetov dávaných klientom aj obchodným partnerom. To však neznamená, že by sme na ne mali zabudnúť, práve naopak. Ak niekomu darujete dar ako jediný, skôr si vás zapamätá. Veľa ľudí však, našťastie, začína premýšľať ekologicky a viac prakticky. Trendy rovnako udávajú darčeky z prírodných materiálov, handmade výrobky, eko produkty, „jedlé“ darčeky, trvácne materiály ako kov, sklo a drevo a balené v papierových alebo látkových taškách. V dnešnej rýchlej, instantnej dobe ľudia ocenia niečo trvácne. Obľúbenou alternatívou k hmotným darčekom je zorganizovanie príjemného eventu s nezabudnuteľným programom.

 

Aké spôsoby na zviditeľnenie sa firmy by ste nám odporučili?

To sa nedá zovšeobecniť. Každá oblasť podnikania vyžaduje niečo iné. Dôležité je poznať svoju cieľovú skupinu, konkurenciu a jej komunikačné kanály a odlíšiť sa.  Ukážte svoju jedinečnosť. A všeobecné odporúčania? Nebojte sa ísť vlastnou cestou a nezabudnite využiť rôznorodé reklamné nosiče a médiá.

 

Ste konateľka spoločnosti, učiteľka hudby, manželka a matka v jednom.  Podnikanie ako sa hovorí Vás potrebuje viac ako 8 hodín denne.  Stíhate popri podnikaniu aj koníčky?

Mám množstvo koníčkov. Stále niečo študujem, čítam, počúvam hudbu, spievam a hrám na klavíri, milujem výlety do prírody a turistiku, varenie, no predovšetkým milujem čas strávený so svojim manželom a deťmi. Víkend patrí rodine.

 

Aká je Vaša obľúbená kniha, ktorá Vás inšpirovala.

Tých je mnoho. Malý Princ. Alchymista od Paula Coelha. Mám doma takmer všetky jeho knihy. Reštart od J. Frieda a D. Heinemeiera Hanssona a množstvo iných biznisových kníh. Knihy o produktivite, timemanagmente a minimalizme.

 

Môžete prezradiť ako Vy na sebe pracujete?

Čítam odborné články a knihy týkajúce sa nielen mojej oblasti podnikania, ale aj riadenia spoločnosti, rozvoja obchodných, komunikačných a organizačných schopností, time managementu a iné. Stretávam sa s úspešnými pozitívnymi ľuďmi a nechávam sa nimi inšpirovať. Každý večer chcem zaspávať s pocitom, že som sa aj dnes niekam posunula.

 

Vo svete biznisu ale aj kariére sa veľakrát stretávame s rôznymi prekážkami. Čo by si poradila, ako sa vyrovnať s neprajníčkami?

Minule som čítala taký krásny príspevok. S hnevom a neprajnosťou je to ako s darčekom. Ak Vám niekto dáva dar, stáva sa vašim, až keď ho od darcu prijmete. A tak je to aj s hnevom, nenávisťou a neprajnosťou. Pokiaľ ju od „darcu“ neprijmete, ostáva u neho. A vy si môžete žiť svoj krásny život bez týchto negatívnych emócií.

Ak nám niekto niečo závidí, nepraje a podkopáva nohy, očividne máme niečo, čo on nie (a chcel by). Berme to pozitívne.

Že to nie je vždy ľahké? Samozrejme! Užila som si s tým svoje.

 

Autorka článku:
PhDr. Mária Pohanková Zahatlanová, CEO
Complete reklama
www.completereklama.sk/
Telefón: +421 948 842 356
e-mail: info@completereklama.sk