Ut. okt 27th, 2020

Rozhovor s Martinou Dudovou aj o jej výnimočnej prírodnej kozmetike s unikátnou recykláciou – Kvitok.


Martina, aký je Váš vzťah ku kozmetike? Ako ste sa k nej dostali?
Prečo ste sa rozhodli pre podnikanie?

S výrobou kozmetiky som začala popri doktorandskom štúdiu chémie, kedy sme sa s manželom rozhodli obmedziť množstvo škodlivých látok v potravinách a začali sme si viac čítať zloženia potravín, ktoré sme kupovali. V tom čase som sa venovala ručnej výrobe šperkov a dekoračných predmetov, tak som chcela skúsiť pre seba vyrobiť aj nejaké jednoduchšie produkty, ktorými by sme mohli nahradiť klasickú kozmetiku, ktorú sme používali a zloženie mi nevyhovovalo. Chcela som používať prírodné produkty, no trh bol v tom čase okresaný a výber zložitý. Rozhodla som sa teda vyrobiť si vlastné. Neskôr som chcela v rámci svojho aktuálneho portfólia náušníc a dekoračných predmetov ponúknuť ďalej aj kozmetiku a začala som sa tomu venovať profesionálne. Cesta k umiestneniu na trh však nebola jednoduchá, práve naopak. Keď som začala zisťovať, aké legislatívne požiadavky je potrebné splniť, neboli v tom čase nikde komplexne zhrnuté informácie, a tak som vlastne vôbec netušila, do čoho sa púšťam. Až časom som zistila, aké je to náročné. Postupne sa to nabaľovalo a trvalo takmer rok, kým som splnila všetky legislatívne požiadavky a mohla produkty umiestniť na trh. Možno je to aj lepšie, že som nevedela všetko hneď v úvode, lebo by som si to asi veľmi rýchlo rozmyslela.

Mnohé z nás Vás poznajú pod značkou NAVIA. Zmenili ste značku a ste KVITOK®. Prečo?

Keď som začínala, nepredpokladala som, že niekedy značka narastie do takých rozmerov, že bude jej názov zasahovať do práv ochrannej známky niekoho iného. V tom čase som ani legislatívne záležitosti ohľadom tejto problematiky neriešila, čo bola samozrejme moja chyba. No verím, že je nás viac takých, ktorí začínajú od úplného začiatku a tieto veci idú vtedy trošku mimo. Minulosť ma dobehla, a keď prišiel list od právnickej kancelárie svetoznámej kozmetickej značky s výzvou na zmenu názvu a loga, boli sme veľmi nemilo zaskočení. Rozhodli sme sa však ísť cestou zmieru a ustúpili sme. Nájsť nový názov bolo veľmi náročné, pretože sme potrebovali názov, ktorý by sa v prvom rade dal ochrániť ochrannou známkou, a ak sme nechceli kompletne meniť identitu, a tým aj zrušiť, resp. vyhodiť hneď vtedy všetky obaly, ktoré sme mali už natlačené (a to sme nechceli). Potrebovali sme názov, ktorý by nebol príliš dlhý a identita by bola zachovaná. Milujeme náš dizajn, ručne kreslené kvety a bylinky, pozeráme sa na nich každý deň a pôsobí to na nás veľmi príjemne a pozitívne.
Po niekoľkých desiatkach pokusov, na ktoré sme si nechali spraviť rešerš sme sa vrátili k jednému z prvotných návrhov, ktoré našu značku vystihuje na 100%. Je to východniarske pomenovanie pre kvietok, pretože sme z východu, na čo sme hrdí, a tiež preto, že naša kozmetika obsahuje vzácne výťažky kvetov a bylín nielen na obaloch, ale najmä vo vnútri. Tak vznikol KVITOK® – kozmetika, s ktorou aj vaša pokožka rozkvitne do krásy a zdravia.

Čím je Vaša kozmetika výnimočná a komu je určená?
Neviem, aké predstavy majú ľudia o výrobe prírodnej kozmetiky, ale určite to nie je žiadne „romantické poskakovanie po lúke a hľadanie bylín“. Pracujem so surovinami, ktoré sú kontrolované a schválené príslušnými inštitúciami. Výroba prebieha ručne a dávam záležať na tom, aby sa produkty dostali k zákazníkom čo najčerstvejšie a najkvalitnejšie. Preto vyrábame v malých množstvách. Často sa tak môže stať, že dostanete do rúk produkt, ktorý bol vyrobený deň predtým. A to je aj jednou z hlavných výhod domácej produkcie oproti produktom cestujúcim cez pol sveta a stojacim na pultoch drogérií mesiace.
Výber je u nás široký a každý si vie nájsť ten svoj produkt. Naše produkty však nie sú určené pre všetkých. Sú určené pre tých, ktorí sú si vedomí, že prírodné produkty sú pre naše telo prirodzenejšou voľbou a nezaťažujú organizmus v takej miere, ako syntetické zložky, ktoré niekedy narúšajú prirodzené fungovanie pokožky. Hlavne sú však určené pre tých, ktorí vedia, že problémy sa riešia tam, kde vznikajú, a nie tam, kde sa prejavujú, a preto sa nespoliehajú len na zázraky kozmetických produktov, ale snažia sa s telom spolupracovať. Sú teda vhodné pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie a chcú pre seba urobiť niečo viac.

Uplatňujete princípy minimalizmus a recyklácie?
Určite áno, je to jedna z našich priorít, o čom svedčí aj množstvo zmien, ktoré sme v poslednom roku urobili najmä čo sa týka obalov pre naše produkty. Z hľadiska zachovania kvality našich výrobkov je to niekedy trochu náročnejšie, keďže obal musí spĺňať dôležité vlastnosti – musí byť funkčný a musí chrániť obsah. Snažíme sa používať najmä sklenené tégliky a fľaše, pretože sklo sa dá recyklovať veľmi dobre a taktiež udrží vlastnosti produktu. Na tuhé produkty zase používame papierové krabičky a tuby, ktoré sú kompostovateľné. V maximálnej možnej miere sa snažíme vyhnúť plastovým obalom, no niekedy sa to nedá, hlavne ak niektoré produkty vyžadujú špeciálne balenie – vtedy siahame po tzv. airless systémoch, ktoré dokážu zachovať výrobok bez prístupu vzduchu a vody a zároveň umožňujú veľmi hygienickú aplikáciu bez toho, aby ste museli do výrobku šprtať prstami (čo je veľmi nehygienické a naše citlivé prírodné produkty by týmto rýchlo stratili na kvalite).

Samozrejme, stále hľadáme aj nové alternatívy a spolupracujeme s výrobcom obalov, ktorý intenzívne pracuje na vývoji a zavedení nových materiálov, šetrnejších k životnému prostrediu, ľahko recyklovateľných či vyrobených z už recyklovaných obalov. Pre niektoré novinky sme zvolili inovatívne PLA plastové obaly, ktoré sa používajú ako obalový materiál pre potravinárstvo či 3D tlač. Sme tak medzi prvými v Európe, ktorí tieto obaly používajú aj pre kozmetické produkty a boli pre nás vyrobené na mieru podľa našich požiadaviek. PLA – kyselina polymliečna (polylactic acid) sa vyrába z kukuričného škrobu – teda ide o 100% rastlinný zdroj.
Tieto obaly sú kompostovateľné, vyrobené z obnoviteľných zdrojov a sú plne nezávislé na rope. To je najväčšou výhodou týchto plastov. Sú ekologické jednak spôsobom výroby, kedy sa šetrí energia o 2/3 oproti energii potrebnej pri výrobe klasických plastov. Ale takisto aj spôsobom degradácie – nepredstavuje ekologickú záťaž, bez negatívnych vplyvov spôsobujúcich skleníkový efekt, pričom sa dokážu v priemyselných kompostéroch rozložiť behom 3 mesiacov na H2O a CO2 a nerozkladajú sa na mikroplasty.
V spolupráci s mojou Alma mater, Fakultou materiálov, metalurgie a recyklácie v Košiciach pripravujeme ich spracovanie a vytvorenie nových produktov. Intenzívne tiež spolupracujeme so spracovateľmi odpadu na možnosti ich reálneho spracovania v rámci priemyselnej kompostárne, keď už nebudú ďalej využiteľné pre účely spracovania na nové produkty.
V rámci nášho recyklačného programu sme sa rozhodli použité obaly z PLA a skla zhodnotiť, a tak spolu používaním týchto obalov nevytvárame odpad, ale surovinu použiteľnú na ďalšie spracovanie.
Upriamili sme pozornosť na najvyššiu formu využitia tejto suroviny – dáme jej nový život, pretože najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne.

Aké sú Vaše najobľúbenejšie Vaše produkty?
Medzi moje najobľúbenejšie produkty z pleťovej kozmetiky patrí momentálne kolekcia Solution, na ktorej som pracovala takmer 2 roky a odráža moje predstavy dokonalej prírodnej kozmetiky, ktorá prepája modernú vedu, tradičnú aromaterapiu a čistú prírodu. Zo slovenskej produkcie je jedinečná svojím zložením, samokonzervačnou receptúrou a modernou technológiou výroby za studena.

Každý deň tiež používam produkty ako je krémový dezodorant Chladivý vánok alebo Ranná rosa, na ktoré sa môžem plne spoľahnúť. Takisto tuhý šampón Maca alebo parfém Glamorous.

Na Slovensku sa slovenská domáca kozmetika pomaly udomácňuje. Je záujem o prírodnú kozmetiku?

Určite záujem je, najmä po zlých skúsenostiach našich zákazníkov s bežnou kozmetikou, ktorú našli či už v drogériách alebo lekárňach. Ľudia sa opäť vracajú späť k prírode, nielen čo sa týka kozmetiky, ale aj potravín a celkovej starostlivosti o seba. Majú väčší záujem o zdravší životný štýl, a kozmetické produkty, pomocou ktorých sa staráme o svoju pokožku, k tomu neodmysliteľne patria. Oveľa viac sa tiež stretávam s tým, že si zákazníci čítajú zloženia výrobkov a snažia sa dopátrať k tomu, čo si vlastne kupujú a nanášajú na seba či konzumujú. Ako sa chcú dobre a zdravo postarať o svoje telo, tak sa chcú kvalitnými produktami postarať aj o svoju pokožku. Takisto vzrastá záujem o udržateľné produkty, ktoré by nemali taký negatívny vplyv na životné prostredie či už obalom alebo zložením – a to tiež dokáže naša kozmetika splniť.

Ako vnímate konkurenciu na trhu?

Zdravá konkurencia je pre fungovanie podnikateľského prostredia veľmi dôležitá, bez nej by sme nemali motiváciu sa posúvať a učiť sa každý deň nové veci. Konkurenciu preto vnímam pozitívne, a najmä – dokáže to človeka hnať vpred a vylepšovať samého seba či svoje produkty.

Je o Vaše výrobky záujem aj v zahraničí?

Momentálne naše produkty v spolupráci s obchodnými partnermi zákazníci môžu zakúpiť aj v Českej republike a vnímame aj záujem z iných krajín. Vzhľadom na zmenu názvu však bolo pre nás komplikované fungovať na zahraničných trhoch, preto si to nechávame ako záväzok do blízkej budúcnosti. Zákazníkom nášho e-shopu však posielame balíčky po celej Európe.

Aké máte plány do budúcnosti?

Momentálne sme pridali do ponuky novinky, ktoré sme pripravovali počas toho, ako sme menili názov, keďže sme vlastne museli všetky obaly dať tlačiť nanovo. V súčasnosti je to približne do 200 produktov, čo je na aktuálne priestory výrobne a skladov už naozaj dosť veľa. Takže opäť riešime sťahovanie a verím, že sa nám podarí v budúcom roku zväčšiť priestory výroby a skladov natoľko, aby sme mohli pokračovať v našich plánoch – napríklad presadiť sa aj na zahraničných trhoch. V najbližšej budúcnosti sa však chceme sústrediť najmä na československý trh, ktorý pre nás stále ponúka zaujímavé príležitosti.

Podnikanie je náročné, najmä v prvých rokoch. Vy však okrem podnikania zvládate aj chod domácnosti a výchovu dcérky.

Žena, ak si chce založiť rodinu, musí obetovať oveľa viac času – či už je to obdobie tehotenstva, pôrodu alebo starostlivosti o bábätko. Ja mám veľké šťastie, že som mala neskutočnú podporu manžela a rodiny, lebo bez nich by sme neboli tam, kde sme. Ako mama som musela čeliť rôznym obdobiam, kedy som nemohla pracovať, napríklad zdravotné problémy dcérky spojené s hospitalizáciami v nemocnici, alebo keď som nečakane pred pôrodom kvôli zdravotným komplikáciám musela ísť na 3 týždne do nemocnice a manžel zostal na všetko sám. V deň návratu z pôrodnice som chtiac nechtiac musela ísť do výrobne. Vďaka obrovskej podpore rodiny som zvládla aj úspešne dokončiť doktorandské štúdium chémie a môžem ďalej pokračovať v dôležitom štúdiu výroby prírodnej kozmetiky na zahraničnej škole alebo v samoštúdiu dermatológie.

Stali ste sa Úspešná Živnostníčka 2017 (Podnikateľka Slovenska), aký je to pocit? Čo Vám to dalo?

Pre mňa malo toto ocenenie najmä veľký morálny význam, pretože som prekonala samú seba a dokázala aj ostatným, že nadšenie, vytrvalosť a láska k práci je základom úspechu.
Okrem tohto ocenenia som sa neskôr stala aj jednou z 5 víťazov súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2019, kde som navyše získala aj ocenenie časopisu Profit za Najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh.
Pomohlo mi to v ďalšom budovaní mojej značky a bol to tiež pre mňa záväzok, aby som nepoľavila, pracovala na sebe ďalej a bola tak možno inšpiráciou aj pre ďalšie ženy – budúce podnikateľky.

V čom sa odlišujú ženy podnikateľky od mužov podnikateľov?

Ženy – podnikateľky vedia priniesť nový pohľad na vec a problémy či prekážky, ktoré je potrebné prekonať. Aj keď oproti mužom to v niektorých prípadoch máme o dosť ťažšie, keďže potrebujeme zladiť podnikanie s chodom domácnosti a potrebami rodiny, určite by sme mali nabrať odvahu, nepripúšťať si neúspech, vystúpiť z komfortnej zóny, aj keď sa to zdá byť nemožné.

U viacerých podnikateliek som si všimla, že začiatky ich podnikateľskej kariéry boli práve v čase, keď boli na rodičovskej dovolenke, a teda mohli oveľa ľahšie skĺbiť prácu a starostlivosť o rodinu. Ja som začala podnikať popri doktorandskom štúdiu, keď sme ešte nemali bábätko. V tomto smere to bolo naozaj jednoduché. Teraz je to samozrejme oveľa ťažšie, keď už som aj ja mamou, preto som nesmierne vďačná svojmu manželovi a rodičom, ktorý ma plne podporujú, dodávajú mi odvahu a pomáhajú pri starostlivosti o dcérku a firmu.

Máte nejaké výzvy do budúcna? Ak áno, aké?

Pracujeme na príprave produktov, ktoré by našej pokožke prospeli nielen zvonku, ale aj zvnútra. Pretože stav našej pokožky je odrazom celkového stavu nášho organizmu. Ak je niečo pokazené tam, prejaví sa to aj na pokožke.
Podarilo sa nám pripraviť zatiaľ prvý produkt – a to je výživový doplnok vo forme drinku – Beauty drink, ktorý obsahuje rastlinné extrakty s pozitívnymi účinkami na zlepšenie kvality a hydratácie pleti, zníženie vypadávania a podporu rastu vlasov, preukázané aj klinickými štúdiami. Nejde o bežné kolagénové drinky, aké sú na trhu už dlhší čas. Drink je vegan, doplnený aj o kyselinu hyalurónovú či komplex vitamínov. Pracujeme tiež na ďalších produktoch a práve toto je smer, ktorý je pre mňa výzvou – komplexné prepojenie starostlivosti o naše telo zvnútra aj zvonku, aby sme rozkvitli do krásy.

Stíhate sa venovať aj sebe? Čo si doprajete? Ako trávite voľný čas?

Bolo by pre mňa lepšie, keby mal deň viac hodín, pretože mi nezostáva dostatok času ani na dokončenie pracovných úloh. Ale už sa snažím to oddeliť a ukrojiť si pre seba nejaké voľné chvíle, pretože pracovné nasadenie bolo posledné roky veľmi vysoké a cítim to už aj na svojom zdravotnom stave. Problém je, že som urobila zo svojho hobby svoju prácu ? Ale veľmi ma to baví, najmä ak sú zákazníci spokojní a dajú nám pozitívnu spätnú väzbu, takže vlastne to neberiem ani ako prácu, a to je pre mňa dôležité. Ak niekto chodí do práce s nechuťou, je to frustrujúce. Ja našťastie takéto pocity nemám.

Voľné chvíle trávime s dcérkou, snažíme sa jej maximálne venovať a teraz, keď je staršia, môžeme konečne všetci traja spolu vycestovať a spoznávať naše krásne Slovensko.

Aká je Martina Dudová ako manažérka/CEO?

Nikdy som si o sebe nemyslela, že som cieľavedomá alebo perfekcionistka. Práve naopak. No za posledné roky, odkedy sa venujem výrobe prírodnej kozmetiky a robím to, čo ma naozaj baví, sa niečo vo mne zmenilo a ženie ma to vpred. Veda, výskum a klinické štúdie posúvajú ľudstvo stále dopredu. Mojím snom je pomôcť tomuto trendu v oblasti prírodnej kozmetiky.

Snažím sa prekonávať svoje limity, aktuálne produkty neustále vylepšujem a chcem tiež prinášať na trh produkty, ktoré sú inovatívne a naozaj prírodné. Nie som veľmi manažérsky typ, túto úlohu som prenechala manželovi. Ja sa venujem väčšinou vývoju produktov a komunikácii so zákazníkmi, ktorí ma často kontaktujú so žiadosťou o poradenstvo.

Ďakujeme za rozhovor!

Ponuku prírodných produktov nájdete na www.kvitok.sk