19. apríla 2024

Rozhovor s Marianou Ježíkovou, zakladateľkou značky ZIK o nápade šiť šaty pre ženy v biznisovom prostredí.

Móda ju bavila už odmalička.  Práca a rastúca kariéra ju dlhé roky veľmi napĺňali. V štyridsiatke v nej však  dozrelo rozhodnutie, že potrebuje zmenu. Smerovanie bolo jasné. MÓDA. Tvorba šiat pre ženy v biznisovom a profesionálnom prostredí. Prinášame Vám inšpiratívny rozhovor s Marianou Ježíkovou, zakladateľkou značky ZIK o nápade šiť šaty pre ženy v biznisovom prostredí.

Mariana, mali ste rozbehnutú kariéru. Rozhodli ste sa pre podnikanie. Môžete nám povedať, prečo a ako vznikla firma ZIK?

Móda ma bavila už odmalička a vždy mi záležalo na tom, čo mám na sebe. V detstve, až kým som nešla na vysokú školu som si rada a veľa šila. V šiestej triede ZŠ som si ušila prvé sako a tým sa to asi tak serióznejšie začalo. V teenagerskom veku som šila kúsky vždy dvojmo – pre mňa a pre kamarátku. Matchy-matchy outfitmi sme  pútali pozornosť na diskotékach a v meste ?.  Asi som aj zatúžila ísť študovať módne návrhárstvo, ale tradično – rodinné vzorce zvíťazili a zo mňa sa stal ekonóm. Nastúpila som do audítorskej spoločnosti a k šijaciemu stroju som si už nikdy viac nesadla. Práca a rastúca kariéra ma veľmi napĺňali. Vášeň pre módu však sprevádzala celé moje profesionálne pôsobenie. Bolo to to, čo mi robilo radosť. V štyridsiatke vo mne dozrelo rozhodnutie, že potrebujem zmenu, že obsah, ktorý ma dovtedy živil, ma už nebaví a nenapĺňa. Túžba po profesionálnej realizácii v oblasti módy prevalcovala všetko ostatné. Téma teda bola jasná, ale forma vôbec. Pár mesiacov po odchode zo zamestnania som sa rozhodla začať s vlastným podnikaním. Tvorba šiat pre ženy v biznisovom a profesionálnom prostredí je to, čo mi je blízke. Lebo som v tých topánkach roky sama chodila a viem, čo som riešila a čo mi chýbalo, alebo vadilo na odevoch ponúkaných v reťazcoch.

Vaša firma sa volá ZIK. Znie ako ŠIK, ale to zrejme nebol podnet na názov Vašej firmy.

Nie, veru. Chvíľu trvalo, kým názov značky vznikol. Hľadala som krátky, ľahko zapamätateľný a hlavne abstraktný názov, ktorý by bol úzko spätý resp. súvisel so mnou ako zakladateľkou. Nechcela som moje meno, ani priezvisko, ani iné dámske meno, ani všeobecný pojem. Či už zahraničný alebo slovenský. Po dlhom uvažovaní a skúšaní, zapojením kamarátov kreatívcov, vznikol ZIK. Vyňatím troch písmen zo srdca môjho priezviska. Bola to láska na prvý pohľad.? ⁠

Pre koho sú ZIK šaty určené?

ZIK je určený primárne pre ženy pohybujúce sa v biznisovom prostredí na každý a bežný deň. Tomu zodpovedá strih a materiál našich modelov. ZIK si kupujú ženy väčšinou vo veku 35 – 45 rokov, pracujúce prevažne v korporácii alebo podnikateľky. Veľké percento našich zákazníčok tvoria právničky, sudkyne a advokátky. Naše šaty si však kupujú ženy aj na príležitosti, svadby alebo rodinné oslavy.

V čom sú Vaše modely výnimočné?

Každý, kto príde do kontaktu so ZIK-om povie, že naše modely sú „iné“. V zmysle originálne. Ja si myslím, že výnimočné sú práve svojou jednoduchosťou a tým, že každý model má jeden jediný, často veľmi rafinovaný detail, ktorý ho definuje. A tým sa ZIK kúsok stáva neobyčajným. Všetky ZIK kúsky sú šité eticky, v lokálnych krajčírskych dielňach na západnom Slovensku, a z kvalitných európskych materiálov.   

 Kde Vás môžeme nájsť?

Našim primárnym predajným kanálom je internetový obchod www.zik.sk. Nedávno sme otvorili showroom, kde sa dá prísť pozrieť si materiály a vyskúšať naše modely. Šijeme na základe objednávok, snažíme sa netvoriť sklad a nadprodukciu. Ponuka farieb a materiálov, v kombinácii so strihovou ponukou je veľmi široká, takže každá žena si to nakombinuje inak. A tak šijeme každý kúsok pre konkrétnu ženu na základe jej objednávky.

Máte niekoho kto Vás inšpiruje, kto je Vaším vzorom?

Mojim veľkým podnikateľským vzorom je napríklad Michal Meško. Rada čítam jeho príspevky na sociálnych sieťach a veľmi súzniem s jeho názormi a postojmi v podnikaní, ktoré mám možnosť ako pozorovateľ zvonka vnímať.

Čo Vám podľa Vás najviac pomohlo k úspechu? Ktoré momenty v podnikaní boli pre Vás dôležité?

V prvom rade, čo je úspech? Asi pre každého niečo iné. V mojom ponímaní k úspechu ešte len spejem ?.  V podnikaní, kde budujete značku od nuly, t.j. nepredávate už existujúci produkt, je dôležité získať povedzme prvých sto objednávok čo najskôr a akoby vytvoriť snehovú guľu, na ktorú sa potom už nabaľuje sneh, keď ju rozkotúľate. Čiže potrebujete získať dôveru prvej väčšej skupiny, ktorá si Váš produkt kúpi a začína vám veriť. To je asi taký prvý míľnik, ktorý sa mne stal pár mesiacov po založení. Následne nevnímam nič také výrazné, čo by mi pomohlo, len vlastnú vytrvalosť a pokoru. A v neposlednom rade trpezlivosť a podporu doma, že môžem toľko energie podnikaniu venovať. Podnikanie ma veľmi baví a beriem to ako obrovskú výzvu postaviť na nohy normálnu zdravú funkčnú firmu, ktorá raz bude schopná deliť sa s tými, čo to potrebujú.

Podnikanie je náročné, najmä v prvých rokoch. Vy však okrem podnikania zvládate aj chod domácnosti a výchovu svojich detí. Ako zvládate prácu aj rodinu?

Toto je oblasť, kde stále hľadám balans. ZIK je v štádiu, kedy potrebuje ešte veľmi veľa mojej energie a úsilia. Keby dni mali 48 hodín, tak ich asi viem zaplniť prácou. Na druhej strane mám doma deti, síce nie už úplne najmenšie, ale stále vo veku, kedy ešte chcú a potrebujú tráviť čas s nami rodičmi. Pracujem na tom, aby som na jednej strane nebrzdila procesy vo firme, ale zároveň bola aj s rodinou a oddýchla si od práce. Je to u mňa stály proces zdokonaľovania časového manažmentu a ladenia týchto dvoch dôležitých svetov.

V čom sa podľa Vás odlišujú ženy podnikateľky od mužov podnikateľov?

Ak to mám generalizovať na celú skupinu žien a mužov, nevnímam žiadne rozdiely. Osobne si myslím, že prirodzene ženské konanie je viac intuitívne, vedené srdcom. U mužov prevažuje rácio. Avšak poznám ženy, ktoré uvažujú a konajú viac mužsky a naopak mužov, ktorí robia biznis srdcom a intuitívne, ako by možno bolo prirodzenejšie pre ženu.

Podnikanie je práca 24/7, hlavne v začiatkoch podnikania. Máte čas aj na koníčky? Čomu sa venujete vo svojom voľnom čase?

Voľný čas trávim s rodinou. Radi bicyklujeme, alebo chodíme na turistiku do Karpát. Mám obdobia, kedy behávam a viem byť v tom veľmi dôsledná a hodinka pre beh je rovnako dôležitá, ako práca. A mám obdobia, kedy na beh nemám čas. Lebo o tom to je, ak je hobby pre Vás dôležité, dokážete mu dať rovnakú prioritu ako pracovnému stretnutiu. Cez víkendy chodím spievať do zboru. Mám, to tam veľmi rada. Spev je veľmi oslobodzujúca aktivita.

 

Aká je Mariana Ježíková ako konateľka?

Náročná na seba a náročná na ľudí okolo seba. To ma vedie k neustálemu vzdelávaniu sa, zdokonaľovaniu procesov v ZIKu, vylepšovaniu nášho produktu a rastu značky.

Ponuku ZIK šiat nájdete na ZIK – ZIK

Ďakujeme za rozhovor Mariane Ježíkovej, zakladateľke značky ZIK.

 

 

 

 

About Author